Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Mosty - Kraków

Kraków dostanie od PIR 200 mln zł na budowę obwodnicy

| pw źródło: RynekInfrastruktury.pl/UM Kraków 04.11.2014

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kraków dostanie od PIR 200 mln zł na budowę obwodnicy

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje

Więcej z regionu:

Kraków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polskie Inwestycje Rozwojowe podpisały wstępną umowę z władzami Krakowa dotyczącą budowy Trasy Łagiewnickiej. Porozumienie zakłada powołanie spółki celowej, która będzie realizować budowę szacowaną na 800 mln zł, a następnie zarządzać tym fragmentem trzeciej obwodnicy miasta.
Jeden z zakładanych scenariuszy inwestycji przewiduje objęcie przez PIR do pięćdziesięciu procent udziałów w spółce celowej, inny zaś udzielenie jej finansowania. Miasto rozważa między innymi wariant realizacji inwestycji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Jak twierdzą przedstawiciele magistratu w każdym przypadku zaangażowanie finansowe PIR umożliwi inwestorom pozyskanie niezbędnego dla projektu źródła finansowania ze strony banków.

Wartość inwestycji szacowana jest wstępnie na 800 mln złotych, zaś a udział środków z programu Inwestycje Polskie może wynieść około 200 milionów. Ostateczna skala nakładów inwestycyjnych będzie doprecyzowana w trakcie procesu pozyskiwania ofert na realizację projektu.

W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości około 4 kilometrów łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych. Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli o łącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych, wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów, budowy dwóch mostów (w tym kolejowego), przebudowy koryta rzeki Wilga a także wybudowania przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych.

W zależności od tempa uzyskiwanych zgód i zezwoleń administracyjnych związanych z projektem postępowanie przetargowe na jego realizację planowane jest w drugiej połowie 2015 lub najpóźniej na początku 2016 roku, tak aby zakończenie prac było możliwe do końca 2018 r.

Trzecia obwodnica Krakowa ma w poprawić jakość komunikacji, zwiększyć komfort życia jego mieszkańców ale też w istotny sposób wpłynąć na wzrost atrakcyjności biznesu w szczególności poprawiając walory turystyczne Krakowa, poprzez znaczące zmniejszenie ruchu drogowego w historycznym centrum miasta.

 –Trasa Łagiewnicka, a szczególnie towarzysząca jej prawie dwukilometrowa linia tramwajowa ma kapitalne znaczenie dla układu komunikacyjnego miasta. Pasażerowie zyskają nowe, wygodne połączenie komunikacją zbiorową między poszczególnymi południowymi dzielnicami Krakowa. A kierowcy, którzy dziś często generują korki w tej części miasta - szybsze połączenie drogowe, schowane częściowo w tunelach. Na inwestycji skorzystają też rowerzyści i piesi, a także mieszkańcy aglomeracji krakowskiej, którzy będą mogli zostawić swoje pojazdy na parkingu P+R i przesiąść się na tramwaj czy autobus – uważa Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Kraków zamierza sfinansować część projektu ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego w ramach perspektywy finansowej 2014-20. W takim scenariuszu Inwestycje Polskie, zgodnie z przyjętą polityką inwestycyjną, dostarczyłyby do tego projektu niezbędnego wkładu własnego.

Jak powiedział portalowi RynekInfrastruktury.pl Przemysław Sztandera z zarządu PIR, jego instytucja będzie udziałowcem spółki celowej maksymalnie przez 5-7 lat. Po upływie tego czasie udziały odkupi miasto lub fundusz inwestycyjny – Nasza rola jest szczególnie istotna na początku gdyż pomagamy miastu zdobyć resztę finansowania, będziemy prowadzić negocjacje z bankami – zapowiada Sztandera.



Większy widok mapy


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5