Prace przy modernizacji połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Kraków-Balice przebiegają zgodnie z planem. Pasażerowie z nowego połączenia skorzystają już we wrześniu. To właśnie wtedy do Balic znów zaczną jeździć pociągi. Z tą różnicą, że teraz będą się one poruszać po zelektryfikowanej linii i zatrzymywać tuż przy terminalu.
Mimo obaw, że firma Astaldi, która odpowiada za inwestycję, nie wyrobi się z wszystkimi pracami na czas, jej przedstawiciele uspokajają, że prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, zapisanym w umowie – a więc zakończą się wraz z końcem marca 2015 roku. Jedynym problemem pozostają prace przy stacji kolejowej Balice, co jest od samej firmy niezależne.
– Modernizacja linii kolejowej przebiega zgodnie z kontraktowym harmonogramem. Jednak ze względu na to, że część prac trzeba skoordynować z pracami na stacji kolejowej Balice (ich realizacja nie jest w tej chwili możliwa), w porozumieniu z zamawiającym i wykonawcą stacji, dla tych prac ustalono termin ich zakończenia na 15 lipca 2015 – Mateusz Witczyński, communication manager, Astaldi.
Budowa samego przystanku rozpoczęła się w lipcu ubiegłego roku. Będzie on zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu lotniska. Peron ma być dwukrawędziowy, wyposażony w nowe wiaty, elementy małej architektury i oświetlenie, jak również nowoczesny system informacji pasażerskiej. Do samego terminalu będzie się można dostać dzięki zadaszonej kładce, która połączy przystanek z halą odlotów.
Tymczasem na samej trasie roboty trwają na całym odcinku od Krakowa Głównego przez Mydlniki do Balic. Trwają prace związane z budową torów, peronów na przystankach: Kraków Balice, Kraków Zakliki, Uniwersytet Rolniczy, Krzyżówka, Łobzów. Na ukończeniu są roboty remontowe i budowlane na dwóch wiaduktach kolejowych przy ul. Armii Krajowej, co pozwoliło już na przywrócenie pełnego ruchu drogowego w tym rejonie.
Modernizacja linii była konieczna ze względu na jej małą przepustowość i brak przystanków pośrednich, czy wreszcie – olbrzymie problemy z taborem. Po jej zakończeniu pasażerom udostępnione zostanie 10 km dwutorowego zelektryfikowanego połączenia kolejowego. Maksymalna prędkość, z jaką będą mogły po tej trasie przejeżdżać pociągi pasażerskie sięgać będzie 80 km/h.
Nowoczesne pociągi do lotniskowego przystanku mają kursować co kwadrans. Pierwsi pasażerowie pojadą nimi już we wrześniu. W tym samym czasie planowane jest zakończenie budowy nowego terminalu krakowskiego lotniska.
Łączna wartość kolejowej inwestycji sięga prawie 350 mln zł. Budowa samego przystanku to 13,5 mln zł.