Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Śląskie

Kręta droga do terminalu cargo w Pyrzowicach. Mieszkańcy blokują inwestycję w strachu przed TIR-ami

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 20.07.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Kręta droga do terminalu cargo w Pyrzowicach. Mieszkańcy blokują inwestycję w strachu przed TIR-ami
fot. Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice

Więcej z regionu:

Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mieszkańcy gminy Mierzęcice protestują przeciwko budowie drogi łączącej S1 z terminalem cargo w Pyrzowicach. Powodem jest obawa przed zwiększeniem, i tak już wysokiej, ilości TIRów przejeżdżających pod ich domami. Przedstawiciele portu lotniczego twierdzą jednak, że ta droga pomogłaby zarówno w rozwoju lotniska i odciążyła DK-78, która przebiega przez centrum gminy.
Lotnisko potrzebuje drogi

Obecnie ciężarówki do terminalu cargo w Pyrzowicach dojeżdżają drogą wojewódzką nr 913, która jest nieprzystosowana do tego typu ruchu. – Jest ona zbyt wąska, a na rondach w jej ciągu tworzą się zatory, które powodują TIR-y – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Cezary Orzech. – Dodatkowo tą samą trasą dojeżdżają samochody do terminalu pasażerskiego. Powoduje to ogromne utrudnienia szczególnie z uwagi na to, że mamy tu drugi co do wielkości lotniczy terminal cargo w kraju – dodaje.

Wyświetl większą mapę
Zmartwienia Portu Lotniczego Katowice mogłaby rozwiązać budowa drogi łączącej trasę ekspresową S1 z terminalem cargo. Znajduje się ona w samorządowym Planie Rozbudowy Dróg. Szacowany koszt tej inwestycji to 65 mln zł, a oczekiwany poziom dofinansowania Unii Europejskiej to ok. 48 mln zł. Jednak tu pojawiają się mieszkańcy gminy Mierzęcice, którzy są przeciwni budowie drogi.

Czy mieszkańcy są w błędzie?

– Władze kolejny rok nie słuchają obywateli i dlatego oni protestują. Obecnie drogą krajową DK-78 przebiega taki ruch, że jest to dla nas trudne do wytrzymania. Hałas jest ogromny – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” wójt gminy Mierzęcice, Grzegorz Podlejski. – Nowa trasa do terminalu cargo tylko zwiększy ilość TIR-ów przejeżdżających przez naszą gminę – dodaje.

Innego zdania jest jednak przedstawiciel lotniska w Pyrzowicach. – Mieszkańcy zostali wprowadzeni w błąd. Ta droga nie wpompuje w ich gminę jeszcze większej ilości ciężarówek. Ona odciąży region – komentuje Cezary Orzech. Tak można wnioskować po planowanym przebiegu trasy. Według niego ma ona odbiegać od drogi ekspresowej nr 1 w stronę terminalu cargo. Tak jak na poniższej mapie.
 
Po zbudowaniu takiej trasy ciężarówki miałyby łatwy dostęp do terminalu, który w 2015 roku obsłużył 17 tys. ton towarów, a już niebawem statystyki te mają wzrosnąć nawet do 30 tys. ton. Budowa drogi, o długości ok. 3,5 km zaczynającej się na węźle S1 w Mierzęcicach, pozwoliłaby na rozwój terminalu cargo.

Inne pomysły

Gmina Mierzęcice podaje jednak inne rozwiązania problemu. – Można by np. poszerzyć DW-913. Dobudowanie dodatkowego pasa dla ciężarówek mogłoby rozwiązać problem. Kilka lat temu była mowa o budowy obwodnicy Mierzęcic jednak to było w planach województwa, ale z nich zniknęło – komentuje Grzegorz Podlejski. – Również jednym z lepszych rozwiązań byłoby wybudowanie nowej drogi do terminalu cargo, ale odchodzącej od S1 z innego węzła – dodaje.

Kolej lekiem na całe zło

Innym pomysłem na rozwiązanie problemu przepustowości terminalu cargo w Pyrzowicach byłoby doprowadzenie do niego linii kolejowej. – Optymalnie byłoby realizować równolegle dwa projekty połączenia kolejowego. Jedno z nich przebiegałoby przez Zawiercie do Tarnowskich Gór, drugie zaś – szybsze – prowadziłoby linią przebiegającą z Katowic przez Chorzów, Bytom i Piekary Śląskie. Linia Tarnowskie Góry – Zawiercie miałaby pełnić funkcje tranzytowe, bo umożliwiałaby połączenie z Warszawą, natomiast ta z Katowic pełniłaby rolę kolei aglomeracyjnej. Przejazd z Katowic na lotnisko trwałby wtedy ok. 24 minuty – komentuje rzecznik prasowy Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Niestety, w tym przypadku nie ma co liczyć na szybkie rozwiązanie sprawy. W maju bieżącego roku PKP PLK odstąpiły od umowy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej pierwszego wariantu. Powodem miały być rażące opóźnienia w realizacji prac. – Obecnie nie ma szans żeby ta inwestycja doszła do skutku. Co prawda wydano 50 mln zł na studium wykonalności jednak dokument ostatecznie do niczego się nie przydał i trafił do muzeum – komentuje Cezary Orzech.

Obie inwestycje budzą kontrowersje wśród okolicznych mieszkańców. Dojście do porozumienia jest potrzebne do rozwoju Portu Lotniczego Katowice. Zrealizowanie obu projektów mogłoby dać śląskiemu lotnisku ogromy napęd rozwojowy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS