Stosowanie pozacenowych kryteriów cenowych może doprowadzić do błędów mających wpływ na wybór oferty jako najkorzystniejszej. Zdarza się, że wykonawcy zapominają przykładowo wpisać w formularzu okres gwarancji lub się mylą – zauważają eksperci spółki doradczej KZP.
Zastanawiać może, co należy zrobić z taką ofertą – odrzucić, wyjaśnić lub poprawić. Może to powodować problemy w Krajowej Izbie Odwoławczej, która nie posiada jednego schematu rozstrzygania takich spraw.
Zdaniem ekspertów zamawiający powinien wprowadzić zasady, jak będzie postępował w razie pomyłek w kryteriach pozacenowych. Jeżeli tego nie uczyni, każdy wykonawca będzie mógł domagać się dodatkowego uregulowania takich sytuacji, inaczej, powstaje duże prawdopodobieństwo odrzucenia ofert z tego powodu.
Zamawiający powinien precyzyjnie opisać własne wymagania i sposób zaprezentowania przez wykonawców ich oświadczenia dotyczące pozacenowych kryteriów, a także postanowienia dotyczące kar na wypadek błędu wykonawcy.
Krajowa Izba Odwoławcza kładzie nacisk na to, by zamawiający więcej czasu poświęcał na przygotowanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i wprowadzał własne zasady na okoliczność popełniania błędów w ofertach.
„Profesjonalny zamawiający jest w stanie przygotować i wprowadzić do SIWZ dodatkowe postanowienia, które wskażą sposoby poprawienia oferty. Także od wykonawców oczekuje się odpowiedniego stopnia rozeznania i starannego zapoznania i przeanalizowania dokumentów postępowania oraz aktywności na etapie upublicznienia SIWZ oraz poprawnego złożenia oferty” – piszą eksperci KZP.