Na początku grudnia podpisano Kontrakt Terytorialny województwa lubelskiego. Zawiera on priorytetowe przedsięwzięcia o znaczeniu dla rozwoju kraju i województwa. Mimo że zawiera on wiele istotnych pozycji, zdaniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, brakuje w nim kilku ważnych pozycji.
Brakujące inwestycje
Beata Górka, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego przyznaje, że Kontrakt Terytorialny nie wyczerpuje wszystkich potrzeb inwestycyjnych w regionie. Zdaniem UMWL w KT zabrakło inwestycji na drogach wojewódzkich o łącznej długości niemal 247 km.
Wśród brakujących zadań znajduje się rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 835 Biłgoraj – granica województwa o długości 25,886 km. Kolejne inwestycje, które zdaniem UMWL powinny trafić do dokumentu to rozbudowa DW-812 Wisznice – Włodawa, DW-811 granica – Biała Podlaska oraz DW-844 Hrubieszów – Dołhobyczów.
Rzeczniczka urzędu dodaje, że życzeniem władz województwa byłoby umieszczenie w Kontrakcie Terytorialnym budowy mostu na rzece granicznej Bug na przejściu granicznym Terespol – Brześć, a także budowy linku odcinków dróg wojewódzkich. Chodzi to o DW-815 na odcinkach Lubartów – Parczew o długości niemal 35 km i Wisznice – Parczew o długości ponad 26,6 km. Następną brakującą inwestycją drogową jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 830 Lublin – Nałęczów wraz z budową obwodnicy Nałęczowa.
– Samorząd województwa będzie czynił starania, aby na brakujące inwestycje pozyskać środki finansowe z innych źródeł – z innych programów np. Polska – Białoruś - Ukraina lub z budżetu województwa lubelskiego – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Beata Górka.
Drogi wojewódzkie w Kontrakcie Terytorialnym
W Kontrakcie Terytorialnym województwa lubelskiego na liście priorytetów znalazły się trzy inwestycje na drogach wojewódzkich. Jest to rozbudowa ponad 33 km drogi wojewódzkiej nr 835 Lublin – Wysokie, budowa DW-747 stanowiącej dojazd do węzła Konopnica na obwodnicy Lublina oraz budowa nadwiślańskiego układu drogowego w ramach rozbudowy DW-801 Warszawa – Karczew – Wilga – Maciejowice – Dęblin – Puławy od km 84+085 do km122+770, o łącznej długości 38,685 km.
Poza powyższymi zadaniami, Kontrakt Terytorialny zawiera na liście priorytetów umieszczono budowę drogi ekspresowej S17 na odcinkach granica województwa mazowieckiego – Kurów oraz Piaski – Hrebenne, budowę trasy S19 na odcinkach granica województwa mazowieckiego – Lublin, zachodnia obwodnica Lublina oraz Lublin – granica województwa podkarpackiego, budowę drogi S17 we wschodniej części Tomaszowa Lubelskiego.
Już teraz wiadomo, że w perspektywie 2014-2020 na pewno powstanie droga S17 z Warszawy do Kurowa, za realizację której odpowiadać będzie lubelski oddział GDDKiA. W projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 ujęto także budowę drogi S19 z Lublina do Rzeszowa. Na jednej z pozycji listy podstawowej projektu znalazła się też ekspresowa obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Projekt znajduje się aktualnie w konsultacjach publicznych i czeka na akceptację rządu.