Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Kujawsko-pomorskie

Kujawsko-pomorskie: Obwodnica Brześcia Kujawskiego w zawieszeniu

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.12.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kujawsko-pomorskie: Obwodnica Brześcia Kujawskiego w zawieszeniu
fot. Djenan, flickr.com, CCA

Więcej z regionu:

Kujawsko-pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Władze i mieszkańcy Brześcia Kujawskiego od lat walczą o budowę obwodnicy jednak na to, aby ich oczekiwania zostały spełnione na razie się nie zanosi. – Natężenie ruchu na odcinku Brześć Kujawski – Włocławek jest poniżej średniej krajowej, która wynosi obecnie 9888 pojazdów na dobę. Planujemy jednak powtórzenie tych badań – mówił podczas V posiedzenia sejmu wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit. Droga jest uwzględniona w kontrakcie regionalnym województwa kujawsko-pomorskiego jako zadanie strony rządowej, jednak bez wpisania jej do PBDK szanse na jej realizację są niewielkie.
Brak decyzji

Podczas środowego posiedzenia sejmu padło pytanie do wiceministra infrastruktury i budownictwa o realizację projektu przebudowy DK-62 na odcinku Włocławek – Brześć Kujawski z obwodnicą Brześcia Kujawskiego i Kruszwicy w województwie kujawsko-pomorskim. Temat poruszyli posłowie Joanna Borowiak, Łukasz Schreiber i Marek Matuszewski z Praw i Sprawiedliwości.

– Będziemy się starać aby budowa obwodnicy Brześcia Kujawskiego doszła do skutku. W odpowiedzi na nasze wczorajsze pytanie nie otrzymaliśmy co prawda odpowiedzi twierdzącej, ale także nie zostało powiedziane, że inwestycja nie ruszy z miejsca – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Joanna Borowiak, posłanka Sejmu RP. – Kluczowym w tym przypadku może okazać się współfinansowanie z środków województwa – dodaje.

Za mało pojazdów

W odpowiedzi minister przedstawił obecne wyniki natężenia ruchu w tym miejscu. Pokazują one, że liczba pojazdów jakie przejeżdżają tą drogą każdego dnia jest poniżej średniej krajowej, która wynosi 9888 pojazdów na dobę. Badanie na drodze będącej odcinkiem doprowadzającym ruch do autostrady A1, ma być jednak powtórzone, a wyniki mogą być motywem do podjęcia odpowiednich kroków w stronę tej inwestycji.

Według posłów Prawa i Sprawiedliwości obwodnica powinna być już wcześniej uwzględniona w PBDK 2014-2023. – Wystarczy być użytkownikiem tej drogi aby wiedzieć, że obwodnica oraz przebudowa DK-62 jest konieczna. W tym miejscu ruch tranzytowym przechodzi przez środek zabytkowego miasta, a pojazdów jest tu bardzo dużo każdego dnia. Mam wątpliwości co do przeprowadzenia wcześniejszych badań – komentuje Joanna Borowiak.

Kontrakt regionalny może uwięzić inwestycję


Władze Brześcia Kujawskiego podjęły nawet działania w ramach tej inwestycji. Już w roku 2008 rozpoczęte zostały prace przygotowawcze do budowy obwodnicy, m.in. poprzez zlecenie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Oddział generalnej dyrekcji uczestniczył w opiniowaniu dokumentów, jednak ze względu na błędy w dokumentacji, zmiany przepisów i uwarunkowań w 2012 roku umorzono postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnie gmina Brześć Kujawski rozpoczęła ponownie kolejne prace nad opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które trwają do dzisiaj.

Budowa tej obwodnicy została zapisana też w kontrakcie regionalnym województwa kujawsko-pomorskiego jako zadanie strony rządowej. Współfinansowanie ze strony województwa mogłoby uratować inwestycję jednak w tym wpisie widnieje zastrzeżenie, że warunkiem jej realizacji jest wpisanie tego zadania do Programu Budowy Dróg Krajowych. Na to na razie szans nie ma. W obecnym PBDK na lata 2014-2023 nie została ona uwzględniona, a dodatkowo zdaniem ministerstwa na jego realizację i tak zabraknie pieniędzy.

Taki zapis w kontrakcie regionalnym to nie jednorazowy przypadek. Pojawia się on w wielu przypadkach inwestycji dotyczących budowy dróg. Oznacza to jedynie to, że inwestycja jest w planach, ale raczej dosyć odległych. W najlepszym wypadku może być ona uwzględniona przy opracowywaniu kolejnego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Obwodnica jest konieczna

Obwodnicy na razie nie będzie. Jest jednak szansa na realizację mniejszej inwestycji drogowej dla Brześcia Kujawskiego. – Jest jednak szansa, aby w przyszłym roku zrealizowane zostało zadanie polegające na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Brześciu Kujawskim w ciągu DK-62. Łączny koszt inwestycji został przewidziany na 3,055 mln zł – mówi Jerzy Szmit. – Ta inwestycja będzie polegała na przebudowie skrzyżowania DK-62 z DW-268. Zostanie m.in. wybudowany pas skrętu w lewo, wyspy spowalniające ruch, chodniki o łącznej długości 500 m. W tym roku na wykonanie tego zadania zostało wydanych już 100 tys. zł – dodaje.

W przypadku Brześcia Kujawskiego rozwiązania proponowane przez stronę rządową wydają się bezsensowne. Jest to zabytkowe miasteczko więc, tak jak twierdzą mieszkańcy, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta jest jedynym rozwiązaniem, a przebudowa skrzyżowań nic nie da. Złym kryterium jest tu także podawanie jedynie średniej krajowej ilości pojazdów przejeżdżających przez miasto. Zabytkowe uliczki miasta niszczeją nawet jeśli ruch jest na poziomie nieco niższym niż średnia krajowa.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5