Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Ławica: Umowa na budowę stanowiska do odladzania samolotów podpisana

| Mariusz W. źródło: Port Lotniczy Poznań-Ławica/ Rynek Infrastruktury 03.10.2014

 

Ławica: Umowa na budowę stanowiska do odladzania samolotów podpisana
fot. Witold Łożyński, Port Lotniczy Poznań-Ławica

Zobacz więcej na temat:

Poznań-Ławica

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica trwa nieprzerwanie od 2011 roku. Wśród ukończonych inwestycji jest m.in. rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego, oraz rozbudowa płaszczyzn lotniskowych. Budowa stanowiska do odladzania samolotów jest ostatnią z zaplanowanych inwestycji. Właśnie zawarto umowę na jego budowę.

Inwestycja, której wartość oszacowano na prawie 8,7 mln zł, zostanie zrealizowana przez firmę Strabag w ciągu 9 miesięcy. Wykonawca rozpocznie od prac projektowych, by wiosną przyszłego roku przystąpić do budowy.

 

Korzyści? Efektywność, oszczędność

 

Nowa płaszczyzna do odladzania samolotów wraz z drogami dojazdowymi powstanie przy południowo-wschodnim progu pasa startowego. Obecnie samoloty przed operacją startu są odladzane na stanowisku postojowym przy terminalu. Dodatkowe stanowisko i zmiana miejsca odladzania pozwolą na podniesienie efektywności i oszczędność środków odladzających (po czynności odlodzenia, samolot wystartuje w maksymalnie krótkim czasie, pokonując niewielką odległość do progu pasa startowego: ryzyko ponownego oblodzenia zostaje zminimalizowane, przy jednoczesnym użyciu mniejszej ilości środków chemicznych). Dzięki inwestycji usprawni się również ruch maszyn na płycie postojowej dzięki szybszemu zwalnianiu i zajmowaniu przez następny samolot stanowiska postojowego, obecnie wykorzystywanego także do odladzania. Dużym atutem będzie również zmniejszenie ryzyka wystąpienia opóźnień samolotów startujących wcześnie rano, gdy przy spiętrzeniu rejsów konieczne jest odladzanie na dwóch stanowiskach.

Nowa płaszczyzna zajmie powierzchnię 9,5 tys. mkw. Pomieści samoloty kodu D, czyli np. Boeing 757 (rozpiętość skrzydeł: 38,05 m). W części postojowej będzie wykonana z betonu cementowego, a fragmenty dojazdowe – z betonu asfaltowego. Zostanie wyposażona w system odwadniania dostosowany do użytkowania środków odladzających, w konieczne oznakowanie pionowe i poziome oraz w oświetlanie krawędziowe, osiowe i projektorowe. Rozpoczęcie użytkowania planowe jest w sezonie zimowym 2015 roku.

 

Potrzebna inwestycja

Odladzanie samolotu przed startem polega na usunięciu z powierzchni maszyny warstwy lodu i zabezpieczenie jej przed ponownym oblodzeniem. Przebiega w dwóch etapach: polewanie powierzchni gorącą mieszanką chemiczną, w celu rozpuszczenia lodu, a następnie – mieszanką chłodną, by zabezpieczyć przed zamarzaniem. W czasie odladzania pasażerowie znajdują się już na pokładzie, gdyż jest to ostatnia czynność operacyjna przed kołowaniem do startu. O konieczności dokonania odlodzenia decyduje kapitan załogi. Lód na powierzchni samolotu stanowi zagrożenie przy starcie, zwiększając jego ciężar oraz opór czołowy, co wydłuża długość rozbiegu maszyny, zmniejszając siłę nośną. Na poznańskim lotnisku czynności te wykonywane są przez wyspecjalizowaną obsługę agenta handlingowego, firmę Welcome Airport Services.

 

Budowa płaszczyzny do odladzania to ostanie zadanie inwestycyjne realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Od roku 2011, z dofinasowaniem z tego Programu, Port rozbudował terminal pasażerski (powstała nowa strefa przylotów, hala check-in, sortowania bagażu, rozbudowana strefa odlotów i VIP; obecna przepustowość terminalowa to 1900 pasażerów/godz. w przylocie i 1100 pasażerów/godz. w odlocie) oraz płaszczyzny lotniskowe (powstała równoległa droga kołowania ze ścieżkami szybkiego zjazdu, liczba stanowisk postojowych wzrosła do 23.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5