Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi będzie w 2016 roku realizował wiele inwestycji, z czego większość z udziałem unijnych funduszy. – Nasz budżet inwestycyjny planowany jest na poziomie ponad 104 mln zł, z czego 71 mln to środki z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Mirosław Szychowski, dyrektor ZDW.
W realizacji są już 4 budowy objęte unijnym dofinansowaniem. Są to rozbudowy dróg wojewódzkich nr: 473 między Uniejowem a węzłem autostradowym Dąbie na A1, 705 między Bolimowem a Skierniewicami, 726 w Dęborzeczce oraz 713 w Tomaszowie Mazowieckim.
Inwestycje dla rozwoju i bezpieczeństwa
– Jesteśmy także w trakcie pozyskania ZRID oraz przygotowań do przetargów na kolejne zadania, które rozpoczynamy w przyszłym roku. Przygotowujemy ogłoszenie przetargu na rozbudowę ulicy Piątkowskiej w Zgierzu, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 702, która stanowi dojazd do autostrady A2. Będziemy również kontynuować rozbudowę drogi nr 714, która również łączy się z autostradą, tyle że A1, budowaną obecnie po wschodniej stronie Łodzi – mówi Mirosław Szychowski.
Przyszły rok przyniesie rozpoczęcie budowy największej przeprawy mostowej na sieci dróg wojewódzkich w Łódzkiem. Obiekt o długości dwustu dwudziestu metrów powstanie na Warcie (w miejscowości o tej samej nazwie co rzeka). Również ruszy rozbudowa drogi nr 484 między Bełchatowem a Łękawą. – Jest to trasa o dużym natężeniu ruchu, stąd jej rozbudowa jest ważna, m.in. z punktu widzenia poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – podkreśla dyrektor M. Szychowski.
– Bezpieczeństwo jest naszym priorytetem, więc przy tej okazji warto też wspomnieć o rozpoczętej właśnie budowie ścieżki rowerowej między Skierniewicami a Nowym Kawęczynem, w ciągu drogi nr 707. Dzięki tej inwestycji powiat skierniewicki, na swoim terenie w kierunku południowym oraz północnym, uzyska nie tylko infrastrukturę podnoszącą bezpieczeństwo użytkowników dróg, ale też trasy służące rozwojowi turystyki w obszarze Bolimowskiego Parku Krajobrazowego – dodaje dyrektor łódzkiego ZDW.
„Kaskadowy” spadek
Przed ZDW w Łodzi stoją też nowe wyzwania. Tzw. ustawą kaskadową, a więc nowelizacją ustawy o drogach publicznych z lata tego roku, gminy przekazały województwu łódzkiemu ponad 160 km dawnych dróg krajowych. To odcinki, które straciły status krajowych w wyniku budowy tras ekspresowych i z mocy starych przepisów stały się gminnymi. – Sieć dróg zarządzanych przez ZDW w Łodzi, która do tej pory wynosiła 1152 km, zwiększyła się, niestety, bez zapewnienia zewnętrznych środków na ich utrzymanie.
To poważne obciążenie dla budżetu województwa. Utrzymanie nowych odcinków będzie kosztowało co najmniej 3 mln zł, przy ponad 20 mln przewidzianych na to zadanie dla całej sieć dróg wojewódzkich – mówi dyrektor M. Szychowski. Przekazane województwu odcinki są w różnym stanie technicznym. Cześć z nich wymaga modernizacji. – Jesteśmy obecnie na etapie określania potrzeb i szacowania ewentualnych kosztów – zaznacza dyrektor.