Partnerzy serwisu:

 

Logistyka | Intermodal i logistyka - Pomorskie,Gdynia

Port Gdynia: Problemem jest styk infrastruktury portowej z liniową

| Kasper Fiszer źródło: 14.09.2019

 

Port Gdynia: Problemem jest styk infrastruktury portowej z liniową
Terminal portowy w Gdynifot. Paweł Kusiak, lic. CC BY-SA 4.0

Zobacz więcej na temat:

Port Gdynia

Więcej z regionu:

Pomorskie
Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Port Gdynia będzie kontynuować swoją politykę inwestycyjną – zaczęły się już prace związane z elektryfikacją terminalu kolejowego, a wkrótce powstać ma drugi, podobny terminal w innej części portu. Nie rozwiązuje to jednak problemów infrastrukturalnych powstających na styku portu i sieci kolejowej czy drogowej. Możliwości operacyjne ogranicza także niedostateczna przepustowość terminali na wschodzie i południu kraju.
– Tak jak w Porcie Gdynia dbamy o infrastrukturę wewnętrzną i udaje się nam ją poprawiać, tak jak infrastruktura liniowa zaczyna się łączyć w korytarzowy ciąg, tak trzeba powiedzieć, że dość istotnym elementem, o którym trochę się zapomina, jest styk pomiędzy portem a infrastrukturą liniową – mówił podczas Kongresu Transportu Intermodalnego Mariusz Karbowski, kierownik Działu Projektów Unijnych Zarządu Portu Morskiego Gdynia. Chodzi w tym miejscu o przyportowe stacje rozrządowe czy drogi dojazdowe do portów, na których stan zarządcy samych portów najczęściej nie mają wpływu. – To jest coś, czego najbardziej obecnie brakuje – ocenił.

Powstanie drugi terminal kolejowy

Dodał, że brak dbałości o tego typu infrastrukturę powoduje wzrost kosztów operacji logistycznych. Przekłada się to także na czas obsługi portowej, który w przypadku Polski jest o wiele dłuższy niż np. w Niemczech czy Holandii. Podkreślał, że wciąż inwestycje realizowane przez ZPM Gdynia są opłacalne i przynoszą realne zyski na płaszczyznach ekonomicznej, społecznej i środowiskowej. Jednocześnie ocenił, że gdyby zadbać o infrastrukturę przyportową, możliwe do osiągnięcia rezultaty byłyby jednak zapewne istotnie wyższe.

Mówił on także, że od lat strategia rozwojowa Portu Gdynia zakładała inwestowanie w poszczególne małe elementy, które – oceniane łącznie – znacząco wpływają na podniesienie możliwości obsługi. Wskazał m.in. na stworzenie terminala torowego, który może przyjmować pociągi o długości do 750 m. – Obecnie planujemy drugi taki terminal w nieco innym rejonie portu, aby więcej rejonów portu mogło być sprawnie obsługiwanych intermodalem – zapowiedział.

Tory portowe zostaną zelektryfikowane

– W pierwszym terminalu trwają już natomiast prace związane z elektryfikacją – opisywał. – Chcemy, żeby lokomotywa elektryczna mogła wjechać maksymalnie daleko w port, co przyniesie oszczędność czasu, bo operacje zmiany taboru na portowych stacjach rozrządowych zawsze trwają długo – stwierdził Mariusz Karbowski. Ocenił więc inwestycję jako dającą przewoźnikom kolejowym nową, lepszą ofertę.

– Drugą stroną jest jednak to, co robi się w innych terminalach, głównie granicznych, aby mogły powstać ciągi transportowe – podkreślił przedstawiciel ZPM Gdynia. – Z tego, co wiem, Małaszewicze to obecnie ok. 90 proc. transportu intermodalnego od polskich portów w perspektywicznych dla nas kierunkach. Nawet jeśli tam jest duża przepustowość, to ona się szybko wyczerpuje – powiedział. Dodał, że bardzo brakuje możliwości sprawnego transportu towarów w kierunkach południowych – do Czech i na Słowację, a także na Ukrainę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5