Katowice Airport to jeden z tematów najnowszej „Strefy Biznesu”, lifestyle’owego magazynu „Dziennika Zachodniego” dla menedżerów. Niektórzy powiedzą „próżność, próżność i tylko próżność” albo „ciszej jedziesz, dalej będziesz” i temu podobne mądrości. A jednak coś w tym jest. Zwłaszcza, że większość tego materiału ma być poświęcona wpływowi lotniska na region. Ta wiedza i świadomość, że lotniska istotnie wpływają na gospodarkę regionu, a nie są tylko miejscem skąd można odlecieć na wakacje jest powszechna w branży lotniczej, ale już wśród ogółu społeczeństwa nie bardzo.
Niestety, wiedzy tej brak nie tylko wśród zwykłych ludzi, ale także wśród tych, którzy próbują kształtować gospodarkę na poziomie regionalnym i krajowym. Świadczy o tym choćby brak szczególnej atencji dla transportu lotniczego w planach gospodarczych rządu, w tym w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
A szkoda, bo oprócz oczywistego stwierdzenia, że lotniska są znaczącymi pracodawcami (i jako podmioty gospodarcze, i jako miejsca działania szeregu firm), to transport lotniczy odgrywa kluczową rolę dla rozwoju gospodarczego, łącząc rynki lokalne z rynkami światowymi. Efektem wzrostu aktywności gospodarczej związanej z transportem lotniczym lub indukowanej przez świadczenie usług transportu lotniczego jest wzrost zatrudnienia i poziomu dobrobytu. Wzrost gospodarczy stymuluje popyt, w tym popyt na usługi transportu lotniczego. W ten sposób zamyka się koło rozwoju.
Według szacunków ACI Europe (Airports Council International) każdy 1 milion pasażerów generuje około 950 miejsc pracy na lotnisku i w otoczeniu lotniska, 2950 miejsc pracy w skali regionu i kraju. Licząc w przybliżeniu, na bazie wyników przewozowych za 2015 rok to daje 120 tysięcy miejsc pracy w Polsce.
Efekty bezpośrednie, pośrednie i indukowane mają wymierny wpływ na sytuację budżetów centralnego i lokalnego poprzez wpływy podatkowe – PIT, CIT i podatki lokalne. Przede wszystkim jednak w globalnej gospodarce, lotnictwo odgrywa rosnącą rolę w poprawie dostępności regionu dla podróżnych biznesowych, wspiera transport towarów oraz napływ turystów.
To właśnie ten rodzaj wpływu na rozwój społeczno-gospodarczy jest najważniejszy i w największym stopniu wyraża korzyści z posiadania i rozwijania transportu lotniczego. Wraz z postępującą globalizacją, kwestia dostępności międzynarodowych rynków dla handlu i inwestycji nabiera kluczowego znaczenia dla konkurencyjności kraju i utrzymania koniunktury gospodarczej. I warto ten fakt promować bo wydaje się, że świadomość tego jest niewystarczająca.