Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Adamczyk: Planujemy konferencje podejmujące m.in. kwestię budowy CPL

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.01.2017

 

Adamczyk: Planujemy konferencje podejmujące m.in. kwestię budowy CPL
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podczas czwartkowej konferencji prasowej w ramach przeglądu resortów minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk odniósł się do kwestii budowy Centralnego Portu Lotniczego między Łodzią a Warszawą. Z jego wypowiedzi wynika, że rząd planuje serię debat i dyskusji na temat inwestycji.
– Naszym celem jest debata i dyskusja na temat CPL, ale również na temat kolei dużych prędkości, czy na temat strategii komunikacyjnej państwa. W tym roku planujemy przeprowadzić duże subkonferencje, a nadrzędnym celem jest duża konferencja, która pozwoli wyciągnąć wnioski co do modyfikacji krajowej strategii rozwoju transportu. Konferencja dotycząca Centralnego Portu Lotniczego również jest w planach – mówił Adamczyk.

W przygotowaniu są obecnie analizy ekonomiczne dotyczące budowy gigantycznego lotniska. Będą one uwzględniały, poza samą inwestycją, również kwestię portów regionalnych, które miałyby zostać wplecione do systemu transportowego tak, aby nie doprowadzić do ich upadku.

Centralny Port Lotniczy miałby obsługiwać kilkadziesiąt milionów pasażerów rocznie (obecnie wszystkie porty lotnicze w Polsce obsługują rocznie niewiele ponad 30 mln osób).  Realizacja inwestycji będzie zależna od przyjęcia przez rząd nowej polityki transportowej. 

Koszt budowy nowego lotniska szacuje się obecnie na 25-30 mld zł. Jako jego wstępną lokalizację podaje się bliską odległość Mszczonowa, a więc niedaleko granicy z województwem łódzkim, pomiędzy dwoma dużymi miastami (Łodzią i Warszawą), w miejscu przecięcia ważnych szlaków komunikacyjnych (w pobliżu linii kolejowej nr 1, Centralnej Magistrali Kolejowej i drogi szybkiego ruchu S8 a także stosunkowo niedaleko autostrady A2). Koncepcja budowy Centralnego Portu Lotniczego znalazła się w programie wyborczym PiS, jest też forsowana przez prezesa PLL LOT Rafała Milczarskiego, który otwarcie mówi o tym, że bez tej inwestycji strategia rozwoju narodowego przewoźnika nie będzie miała racji bytu. Aby się rozwijać, LOT musi mieć bowiem gdzie. A Lotnisko Chopina powoli, acz skutecznie, wyczerpuje swoją przepustowość.

Sytuacja Lotniska Chopina jest zresztą decydującym argumentem zwolenników budowy gigantycznego lotniska. Stołeczny port, zdaniem prezesa LOT-u, na przełomie 2020/2021 roku może już nie być w stanie obsłużyć prognozowanego ruchu pasażerskiego. Już teraz w szczytowych godzinach na lotnisku bywa bowiem tłoczno. 

Maksymalna przepustowość Lotniska Chopina szacowana jest na 22-25 mln pasażerów rocznie, przy czym jest przepustowość czysto teoretyczna, gdyż zakłada równomierne rozłożenie ruchu w ciągu dnia i tygodnia. Tymczasem są takie godziny, w których linie lotnicze już teraz mogłyby mieć problem z uruchomieniem połączeń. 

Centralny Port Lotniczy miałby przejąć rolę Lotniska Chopina i stać się hubem PLL LOT. Rząd rozpatruje jeszcze opcję współpracy Lotniska Chopina z Modlinem, bądź też przejęcia przez Modlin funkcji portu centralnego.  

Czas budowy Centralnego Portu Lotniczego szacowany jest na minimum 8 lat.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5