Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Krajowe - Bydgoszcz

Bydgoszcz bez połączenia z Warszawą. LOT musiałby dopłacać do trasy

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.04.2017

 

Bydgoszcz bez połączenia z Warszawą. LOT musiałby dopłacać do trasy
fot. Port Lotniczy Bydgoszcz

Więcej z regionu:

Bydgoszcz

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ostatni samolot rejsowy poleciał z Bydgoszczy do Warszawy w marcu 2015 roku. Połączenie obsługiwał Eurolot, który za realizację trasy otrzymywał od województwa 12 mln zł rocznie. Ostatnio kwestię przywrócenia tych połączeń podniósł poseł Paweł Olszewski (PO). Odpowiedź, jaką otrzymał, nie jest jednak optymistyczna.
PLL LOT musiałby dopłacać do połączenia 

Zdaniem Olszewskiego, połączenie z Warszawą dawało mieszkańcom możliwość połączeń z wieloma destynacjami na całym świecie za pośrednictwem warszawskiego lotniska. W chwili obecnej Bydgoszcz posiada zaś połączenie z Frankfurtem, obsługiwane przez Lufthansę. Polskie Linie Lotnicze LOT są z tego procesu całkowicie wyłączone. Olszewski w swojej interpelacji pisze, iż trudno zrozumieć, że narodowy przewoźnik w zaistniałych okolicznościach nie zdecydował się na przejęcie po Eurolocie rejsów między Bydgoszczą a Warszawą.

Poseł zapytał, czy LOT prowadzi prace nad przywróceniem połączenia lotniczego Bydgoszcz-Warszawa, oraz o efekty prowadzonych prac. W odpowiedzi na swoje pismo otrzymał informację, iż przewoźnik „szuka możliwości rentownej obsługi połączenia Warszawa – Bydgoszcz”. Według pisma przygotowanego przez przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju i Finansów, przy aktualnie obowiązujących kosztach i cennikach opłat portowych PLL LOT musiałoby dopłacać do połączenia prawie 5 mln zł w pierwszym roku operacji, by połączenie pokrywało pełne bezpośrednie koszty operacyjne.

„Spółka oczekuje, że wspólnie z Portem Lotniczym Bydgoszcz” uda się wypracować mechanizmy wyrównujące szanse przewoźników w porcie – tak, aby PLL LOT mógł korzystać z tej samej bazy kosztowej (np. opłata pasażerska), co inni konkurenci” - czytamy w piśmie.

Nie udało się wypracować porozumienia

Z odpowiedzi na interpelację dowiadujemy się również, iż zarząd spółki PLL LOT spotkał się z władzami lotniska oraz marszałkiem województwa. „Strony wymieniły się danymi dotyczącymi potencjału ekonomicznego połączenia oraz regionu, a także obowiązującego otoczenia konkurencyjnego w porcie w Bydgoszczy. Stronom nie udało się wypracować porozumienia/mechanizmu pozwalającego zredukować ryzyka handlowe PLL LOT. Port Lotniczy Bydgoszcz nie był w stanie sprostać oczekiwaniom PLL LOT dotyczących warunków obecności przewoźnika w porcie lotniczym” - czytamy w odpowiedzi na dokument.

Co z mniejszymi samolotami?

Olszewski zapytał również, czy zarząd spółki przeprowadził negocjacje z innymi przewoźnikami, którzy mogliby realizować połączenie na trasie Warszawa-Bydgoszcz. W odpowiedzi poinformowano, iż „w maju 2016 roku PLL LOT uzyskał dwie oferty wykorzystania mniejszych samolotów typu Saab340 lub ATR72 (od polskiego przewoźnika Sprintair oraz duńskiego DAT). Oferty mogłyby być konkurencyjne cenowo tylko przy maksymalnym wykorzystaniu samolotu (nie tylko na połączenie do Bydgoszczy, ale również na 2-3 inne nowe połączenia). Przy ograniczonym wykorzystaniu tych samolotów, stawka za wynajem została określona na zbyt wysokim poziomie by uzyskać istotną korzyść kosztową wobec samolotów Q400”.

W całym 2016 roku z bydgoskiego lotniska skorzystało 337 tys. osób. To o 1 proc. mniej, niż rok wcześniej. Obecnie lotnisko pracuje nad opracowaniem rozwiązań systemowych, dzięki którym w dłuższej perspektywie mogłoby zarabiać na swoje utrzymanie. Kilka miesięcy temu spółka została dokapitalizowana kwotą 7,5 mln zł z budżetu województwa. Pieniądze przeznaczone zostaną na bieżącą działalność portu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS