Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Podlaskie

Szmit sceptyczny lotniskom na Podlasiu

| Martyn Janduła źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.01.2017

 

Szmit sceptyczny lotniskom na Podlasiu
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Podlaskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa cały czas rozważa budowę Centralnego Portu Lotniczego w Polsce. Jest to jeden z wariantów branych przez resort pod uwagę. W takim przypadku pojawia się zasadne pytanie o cel budowy kolejnych lotnisk regionalnych, a takie pomysły mają przede wszystkim Białystok i Suwałki. Sceptycyzm do inwestycji na Podlasiu wyraził wiceminister Jerzy Szmit.
Centralny Port Lotniczy jest na razie w fazie analiz. Wciąż nie wiadomo czy powstanie. – To jest decyzja, której konsekwencją jest wydanie aż 30-40 mld zł. Nie spodziewajmy się, że bez głębokich analiz i weryfikacji różnych ekspertyz, zostanie podjęta prędko decyzja – przyznaje Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Wyjaśnia też przy tym, że budowa dużego, nowego portu lotniczego, będzie miała ogromny wpływ na szereg lotnisk regionalnych. – Musimy zadbać o ten temat, bo w ostatniej perspektywie unijnej w lotniska regionalne zainwestowano 2,7 mld zł. Dzisiaj widzimy, że są lotniska regionalne, które zarabiają na siebie oraz są dochodowymi przedsiębiorstwami, z kolei pozostała część wymaga dopłacania – zauważa Szmit.

Decyzja samorządu

Informacje przytoczone przez wiceministra zdają się nie przejmować władz Białegostoku i Suwałk, w których planuje się budowę lotnisk. W tej sprawie mogli się także wypowiedzieć niedawno mieszkańcy w formie referendum. Komentarz w tej sprawie wyraził także Jerzy Szmit. – Jesteśmy krajem, w którym zgodnie ze strategią myśli rozwoju lotnictwa, to samorządy decydują o budowie lotnisk komunikacyjnych. Jeżeli taka decyzja zapadnie, to oczywiście będą budowały lotniska – mówi wiceminister.

Zapowiedział jednak, że samorządy nie będą mogły liczyć na jakiekolwiek centralne wsparcie. – Dzisiaj nie mamy na to pieniędzy. Poza tym, należy spojrzeć, że już za dwa lata będzie gotowa cała S8 na trasie Warszawa – Białystok. Skończymy również w przyszłym roku modernizację linii kolejowej Warszawa – Białystok. W tym roku zaraz uruchamiamy przetargi na Via Baltica, S61 od Makowa, więc za góra 3-4 lata będziemy przez całą północno-wschodnią Polskę, aż do Litwy, jeździli ekspresową drogą. Pytanie zatem, czy potrzeba rzeczywiście wydawać kilkaset milionów złotych na lotnisko komunikacyjne – ocenia Szmit.

Jak podał wiceminister, ostatnim regionalnym lotniskiem, które w Polsce powstało, był Port Lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach. Powstało ono za ok. 300 mln zł z 80% dofinansowaniem z Unii Europejskiej. – Poziom obsługi pasażerów obliczono na 700 tys. pasażerów. To jest właśnie taka skala. Potem co roku trzeba dokładać kilkadziesiąt milionów. Już nie będę wymieniał pozostałych lotnisk – podkreśla. Dodaje jednak, że te lotniska przy dużych ośrodkach radzą sobie jednak lepiej.

Lepiej rozwijać stopniowo

– Jeżeli samorządy Białegostoku i Augustowa są gotowe wydać kilkaset milionów złotych na budowę lotniska, a potem je utrzymywać, to już ich decyzja – ocenia Szmit. Dodaje przy tym, że Ministerstwo nakłania do zakładania niecertyfikowanych lotnisk użytku publicznego. – Przyjęliśmy w tej sprawie ustawę o zmianie klasyfikacji lotnisk, aby samorządy naprawdę wydawały niewielkie pieniądze na doposażenie już dzisiaj istniejących lotnisk, czyli zainwestowały w te lotniska, które są dzisiaj funkcjonujące dla ruchu aeroklubowego – wyjaśnia. Ma to pozwolić na stopniowe rozbudowywanie obiektu względem potrzeb, przy niewielkich kosztach i braku ryzyka związanego z niepowodzeniem inwestycji. – Tak powinniśmy budować rynek lotniczy – podaje Szmit.

W miarę wzrostu ruchu na lotnisku, samorządy decydowałyby się podnosić klasę obiektu, spełniając kolejne warunki dotyczące latania, bezpieczeństwa. – Chcemy aby rozwój systemów był organiczny, żeby nie wyglądało to w ten sposób, że zapada decyzja, wydajemy kilkaset milionów złotych, a potem będziemy patrzyć co z tego będzie. Pamiętajmy przecież, że o tym, czy lotnisko będzie używane, decydują przewoźnicy, bo to oni określają czy będą latały samoloty, czy nie – dodaje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5