Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Energetyka | Biznes - Pomorskie

Lotos: LNG paliwem polskiej gospodarki

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl 04.10.2016

 

Lotos: LNG paliwem polskiej gospodarki
fot. Lotos

Zobacz więcej na temat:

LNG
Terminal LNG
Lotos
Gazownictwo

Więcej z regionu:

Pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska ma szansę stać się centrum dystrybucji paliwa dla takich krajów regionu jak Czechy, Słowacja, Węgry czy przede wszystkim Ukraina, która w ubiegłym roku zużyła ok. 40 mld m3 gazu. Kamieniem milowym było otwarcie Terminala LNG w Świnoujściu. A inwestycji będzie przybywać.
O korzyściach wynikających z użycia ekologicznego paliwa LNG dla polskiej gospodarki rozmawiano w Gdańsku podczas debaty „Perspektywy rozwoju rynku LNG w Polsce”. – Uruchomienie terminala LNG w Świnoujściu to istotny krok w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa narodowego w sektorze energii – podkreślał Robert Pietryszyn, prezes Grupy Lotos. – By skorzystała na tym również polska gospodarka, możemy wykorzystać pozycję rynkową i infrastrukturę Lotosu i wspólnie poszukiwać synergii z innymi spółkami skarbu państwa oraz całymi gałęziami przemysłu – dodał.

Inwestycji będzie więcej

– W najbliższym czasie należy brać pod uwagę kolejne inwestycje dywersyfikujące źródła dostaw gazu ziemnego do Polski. Wśród nich, najważniejsze to budowa Korytarza Północnego oraz pozyskanie jednostki regazyfikującej, zlokalizowanej na wodach Zatoki Gdańskiej – komentuje Przemysław Marchlewicz, wiceprezes Grupy Lotos.

Dzięki realizacji Korytarza Północnego Polska miałaby szansę pozyskać gaz z Norwegii. Z kolei wykorzystanie tzw. jednostki FSRU (z ang. Floating Storage Regasification Unit) otwiera przed naszym krajem możliwość pozyskania gazu drogą morską od dostawców z całego świata. Wykorzystanie jednostki FSRU uzupełniłoby zdolności regazyfikacyjne terminala w Świnoujściu, nawet po jego ewentualnej rozbudowie.

– Polska zużywa dziś około 16 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Przez terminal w Świnoujściu możemy obecnie sprowadzić 5 mld m3 błękitnego paliwa. Pozostaje więc luka, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę potrzeby dywersyfikacyjne innych krajów Europy Centralnej, nie tylko nasze – komentuje Sławomir Halbryt, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

W ten sposób Polska i Pomorze mają szansę stać się centrum dystrybucji gazu dla takich krajów regionu jak Czechy, Słowacja, Węgry czy przede wszystkim Ukraina, która w ubiegłym roku zużyła ok. 40 mld m3 gazu.

Ciężarówki, autobusy, statki

LNG jest wykorzystywany również z powodzeniem jako paliwo głównie w ciężkim transporcie drogowym i transporcie miejskim. Tego typu zastosowania są szeroko wdrażane m.in. w USA, gdzie równolegle rozwija się odpowiednią infrastrukturę do tankowania gazu w postaci skroplonej. Główną zaletą LNG są aspekty ekologiczne i ekonomiczne.

– LOTOS dysponuje siecią blisko 500 stacji. Dodatkowo mamy bardzo dobrze rozwinięte kanały sprzedaży B2B. To idealne miejsca dla rozwoju handlu gazem LNG w Polsce we współpracy z naszymi partnerami – wymienia wiceprezes Marchlewicz.

Od niedawna LNG wykorzystywane jest jako paliwo do zasilania jednostek pływających. Przykładem takiego zastosowania są nowoczesne statki budowane przez stocznię Remontowa Shipbuiding w Gdańsku.
We wrześniu tego roku spółka Lotos Asfalt i PGNiG Obrót Detaliczny dostarczyły LNG (jako paliwo żeglugowe) do zbiorników nowobudowanej w „Remontowej” jednostki. Było to pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie wymierny efekt współpracy obu spółek skarbu państwa zgodny z Planem na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju RP.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5