Linie lotnicze operujące z polskich lotnisk nie mają co narzekać na infrastrukturę. Ta w ostatnich latach przeszła bowiem intensywną rozbudowę, a inwestycje poniesione na jej rozwój sięgają milionów złotych. W planach jest obecnie podwyższenie kategorii systemu ILS na części polskich portów regionalnych.
– Z punktu widzenia przewoźnika, infrastruktura lotnisk w Polsce rozwinęła się znacząco w przeciągu ostatnich kilku lat i stoi obecnie na dobrym poziomie. We wszystkich ośmiu portach, do których latamy, wprowadzone zostały istotne zmiany modernizacyjne, które usprawniają operacje lotnicze i zwiększają atrakcyjność podróży lotniczej – komentowali jakiś czas temu w rozmowie z serwisem RynekInfrastruktury.pl przedstawiciele PLL LOT.
Poczynione inwestycje w infrastrukturę zwiększyły nie tylko przepustowość, ale poprawiły również bezpieczeństwo na lotniskach i zapewniły zrównoważony rozwój transportu lotniczego. Lufthansa wskazuje jednak, że kolejnym krokiem powinno być uporządkowanie kwestii opłat lotniskowych:
- Lufthansa jest obecna w dziewięciu polskich portach lotniczych, w które konsekwentnie od lat inwestuje doceniając potencjał polskich regionów, jednocześnie licząc na możliwości korzystania z dobrej infrastruktury i wyposażenia operacyjnego, które chcemy zapewnić naszym pasażerom. Cały czas widzimy potencjał wzrostu, ale aby utrzymać, a tym bardziej rozwijać naszą ofertę, oczekujemy przejrzystych opłat lotniskowych, które muszą być współmierne do zakresu i jakości usług oraz infrastruktury, którymi dysponują lotniska. Dlatego też doceniamy inwestycję niektórych portów lotniczych w system CAT2, który ma na w celu ograniczenie wpływu warunków atmosferycznych na operacje lotnicze.” – powiedział Frank Wagner, country manager Lufthansa Group w Polsce.
Kwestia przejrzystości opłat lotniskowych w Polsce podnoszona jest od lat. Komisja Europejska wymaga, aby zmiany systemu lub wysokości opłat lotniskowych następowały w wyniku porozumienia pomiędzy zarządzającymi lotniskami a liniami lotniczymi. Ustalone w ten sposób opłaty miałyby być niedyskryminujące i powiązane z poziomem usług świadczonych przez port lotniczy. Ostatnio głośno było o sprawie lotniska we Wrocławiu, którego opłaty lotniskowe KE uznała za dyskryminujące. Zarząd portu lotniczego zmianę wysokości tych opłat i ich ujednolicenie planuje wprowadzić niebawem. Procedura jest w toku.