– Działania Portu Hamburg koncentrują się na rozbudowie potencjału przeładunkowego w porcie, poprawie dostępu do portu oraz optymalizacji ruchu wszystkich środków transportu. Jesteśmy też największym portem kolejowym w Europie – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Brzozowski, przedstawiciel portu Hamburg. Tak ogromna przystań potrzebuje sprecyzowanej strategii rozwoju. Dużą w niej rolę odgrywa kolej.
Leonard Dolecki, portal „RynekInfrastruktury.pl”: Jakie inwestycje są planowane w Porcie Hamburg w 2016 roku oraz w kolejnych latach?
Maciej Brzozowski, Port Hamburg: Hamburg to spory port, który ma spore potrzeby, stąd liczbę poszczególnych zamierzeń inwestycyjnych mierzy się w setkach. Koncentrują się one na rozbudowie potencjału przeładunkowego w porcie, poprawie dostępu do portu oraz optymalizacji ruchu wszystkich środków transportu. Oczywiście najważniejsza to pogłębienie podejściowego toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby. Liczymy na to, że jeszcze w tym roku port dostanie zgodę i rozpocznie prace. Trwa rozbudowa terminalu kontenerowego Burchardkai do osiągnięcia pojemności 6 mln TEU wraz z poprawą infrastruktury dostępu (tory i dworzec Mühlenwerder, śluza Rugenburger z mostem drogowym itp.), w planach powiększenie terminalu Eurogate (tzw. Westerweiterung) oraz budowa nowego terminalu w centralnej części portu. W ramach poprawy dostępu do portu prowadzonych jest kilkadziesiąt inwestycji kolejowych, w tym budowa nowego mostu Kattwyk w samym Hamburgu, a ponadto przygotowanie do budowy tzw. Trasy Alfa czy rozbudowa korytarza transportowego Wschód. Duże znaczenie dla Hamburga ma Kanał Kiloński, który jest modernizowany pod obsługę większych statków, a także projekty drogowe, obejmujące w Hamburgu rozbudowę autostrad A7,i A1 i A26 z nową przeprawą Hafenquerspange i inne. Działania nie koncentrują się wyłącznie na rozbudowie infrastruktury, bowiem dotyczą również optymalizacji procesów poprzez realizację ambitnego portfolio projektów smartPORT. Ich efektem ma być, ogólnie rzecz ujmując, zwiększenie wolumenu przeładowywanych towarów oraz przewozów przy zmniejszeniu szkodliwych emisji (w tym CO2, pyły, hałas i inne) i innych kosztów zewnętrznych (w tym zatorów).
Jakie będą główne kierunki rozwoju Portu Hamburg?
Główne kierunki rozwoju portu oparte są na czterech filarach strategii portu: tworzenie wartości poprzez wspieranie istniejących i przyciąganie nowych powiązanych z portem sektorów wymagających intensywnej pracy, utrzymanie roli północnoeuropejskiego hub’u i bramy do Europy Środkowej poprzez dobre utrzymanie i wykorzystanie infrastruktury oraz współpracę z portami regionalnymi, także leżącymi wzdłuż Łaby, utrzymanie wysokiej jakości usług przez holistyczny rozwój gałęzi transportu wraz z zapewnieniem transparentności w zarządzaniu przepływem informacji i ładunków oraz wykwalifikowanej i zmotywowanej kadry, a wreszcie podejmowanie działań prowadzących do realizacji ambitnych projektów służących ochronie środowiska.
Czy planowane są projekty mające na celu poprawić dostęp kolei do portu oraz rozwinąć transport intermodalny?Oczywiście tak. Hamburg jest największym w Europie portem kolejowym, obsługującym niemal połowę całego ruchu kolejowego największych portów kontenerowych Europy Północnej (Rotterdam, Antwerpia, Bremerhaven). Dziennie przejeżdża przez niego ponad 200 pociągów, stąd stan infrastruktury kolejowej ma kluczowe znaczenia dla Hamburga. W samym porcie jest 300 km torów kolejowych (a z uwzględnieniem 80 miejsc załadowczych nawet 460 km) i ponad 800 zwrotnic, a o jego roli świadczy liczba obecnych tu przewoźników kolejowych, których jest 120. O najważniejszych projektach już wspomniałem, warto podkreślić, że inwestuje się nie tylko w nowe tory, mosty czy trasy, ale też tworzy inteligentną infrastrukturę, czego przykładem jest projekt smartSWITCH, w ramach którego zwrotnice kolejowe zostały wyposażone w układy wielosensorowe, a tory w neuralgicznych miejscach w czujniki smartTAGs, w efekcie czego istniejąca infrastruktura może być efektywniej wykorzystana.
O tym jakie wyniki w ubiegłym roku osiągnął Port Hamburg możecie przeczytać na naszym portalu:
Port Hamburg z niewielkim spadkiem w 2015 roku. Kto winny?