Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Prawo i polityka | Kolej - Polska

Maciej Stańczuk: Udane projekty PIR zachęcą do PPP

| Rynek Infrastruktury źródło: Rynek Infrastruktury 26.01.2014

 

Maciej Stańczuk: Udane projekty PIR zachęcą do PPP
fot. JD

Zobacz więcej na temat:

PIR

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Były prezes Polskiego Banku Przedsiębiorczości Maciej Stańczuk mocno kibicuje utworzonym nieco ponad rok temu Polskim Inwestycjom Rozwojowym, czyli spółce celowej, która jako mniejszościowy udziałowiec ma finansować polskie inwestycje infrastrukturalne. – Kilka pierwszych projektów PIR–u będzie miało charakter pionierski. Może spowodować reakcję łańcuchową. Jeśli się udadzą, mogą zachęcić innych – powiedział portalowi "RynekInfrastruktury.pl" Stańczuk podczas spotkania Stowarzyszenia Inicjatywa Dla Infrastruktury.

Jakub Dybalski, "RynekInfrastruktury.pl": Czy PIR rozpędzi Partnerstwo Publiczno Prywatne?

Maciej Stańczuk, były prezes Polskiego Banku Przedsiębiorczości: Mam nadzieję, bo tej pory brakowało instytucjonalnego wsparcia dla PPP. To do pewnego stopnia zrozumiałe, bo PPP nie było specjalnie potrzebne samorządom terytorialnym. Na początku lat 90–tych w nową rzeczywistość gospodarczą weszły bez żadnego długu. Więc dysponowały kapitałem, mogły iść do banku, czy wyemitować obligacje i miało to dużo większy sens niż wchodzenie w nieco bardziej skomplikowane relacje z partnerami prywatnymi w poszukiwaniu finansowania pozabudżetowego. To ma sens wtedy, gdy mamy napiętą sytuację finansów publicznych.

Ale właśnie sytuacja się zmieniła. Samorządy zaczęły wykorzystywać unijne fundusze, które darmowe, ale trzeba do nich dołożyć własne środki. To spowodowało, że wiele samorządowych budżetów zaczęło trzeszczeć. Dodatkowo od nowego roku obowiązują nowe limit zaciągania długu bezpośrednio na budżet. A mamy nową perspektywę budżetową i nowe środki do wykorzystania. O PPP dyskutujemy w Polsce od 20 lat. Nawet jeśli strona publiczna ogłasza przetargi, to są one często „niekonsumowalne”, bo zdecydowaną większość ryzyka próbuje przerzucić na stronę prywatną. Widzimy jaki jest efekt takiego działania przy okazji budowy autostrad. Firmy się „wykolejają”. Niewiele jest pozytywnych przykładów.

Kilka pierwszych projektów PIR–u będzie miało charakter pionierski. Może spowodować reakcję łańcuchową. Jeśli się udadzą, mogą zachęcić innych. Po drugie to jasny i czytelny sygnał, że projekty PPP to nie jest coś podejrzanego, że robienie interesów z sektorem prywatnym nie jest złem, tylko to dziedzina wspierana przez państwo. To może znacząco zmienić podejście do tego rodzaju przedsięwzięć.

PIR walczy pierwszymi projektami o swoją dobrą markę?

– Na pewno buduje swoją wiarygodność. Prezes Grendowicz podkreśla jak bardzo zależy mu by projekty miały charakter rynkowy i były realizowane w oparciu o jak najlepsze praktyki. Zresztą on wywodzi się ze świata bankowości i zdaje się rozumieć bardzo dobrze jak ważny to element w tym przedsięwzięciu. Trzeba mu życzyć wszystkiego najlepszego, by znalazł takie projekty, które się udadzą, które może z powodzeniem, wraz ze swoim zespołem zrealizować.

Wyraźnie wierzy Pan w powodzenie PIR–u…

– Na początku miałem wątpliwości. Nie znałem zbyt wiele przykładów zaangażowania dużych środków publicznych w spółkę, która miałaby wspierać procesy inwestycyjne. Wszędzie powodzenie takiego projektu zależy od osób, które to realizują. Gdyby to samo byłoby realizowane przez osoby o jasnej konotacji politycznej, to łatwo byłoby sobie wyobrazić, że w końcu byłaby wykorzystywana przez rządzących do ratowania spółek, na których by im zależało. A zawsze znalazłby się jakiś pretekst, że byłoby to prorozwojowe. Widać, że w tym przypadku to nie idzie w takim kierunku i bardzo dobrze, bo byłoby to niebezpieczne.

Nie boi się Pan, że w którymś momencie jednak może się tak stać. Prezes Grendowicz wymienia zasady, na których opiera się PIR – rozwojowość, rynkowość czy promowanie dobrych praktyk – ale zasady zawsze mogą się zmienić, jeśli będzie taka polityczna potrzeba…

– W takim wypadku zmieniałyby się już z innym prezesem. A to odbiłoby się na wiarygodności całego projektu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5