Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Maciejewski: Na utrzymanie bieżące wystarcza, więcej pieniędzy potrzeba na remonty

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.03.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Maciejewski: Na utrzymanie bieżące wystarcza, więcej pieniędzy potrzeba na remonty
fot. aDSC_0440

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wartość bieżącego utrzymania dróg krajowych to 1-1,3 mld zł rocznie. – Ten budżet mamy w stu procentach zapewniony – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Więcej środków wymagałyby natomiast remonty dróg.
– Sytuacja, że mamy ileś potrzeb i ciągle nam brakuje jest niemożliwa do utrzymania, bo sieć drogowa musi być zarządzana profesjonalnie – mówi Andrzej Maciejewski. Dlatego, jego zdaniem, trzeba szukać rozwiązań, które dają lepszy efekt, przy niższych kosztach. Ich przykładem jest m.in. kontraktowanie usług utrzymaniowych w modelu „utrzymaj standard”.

– Ten system jest tańszy niż utrzymywanie majątku za pośrednictwem wielu umów, w których oczekiwania i standardy są nieokreślone – stwierdza przedstawiciel GDDKiA. – W „utrzymaj standard” uzyskujemy optymalne finansowo kontrakty, z zakontraktowaną 100-procentową usługą na bardzo wysokim poziomie – dodaje.

Nie chodzi o to być robić, lecz zrobić

Andrzej Maciejewski wyjaśnia, że celem zarządcy dróg jest osiągnięcie określonych wyników. – Nas interesuje efekt. Dlatego ze wskaźników wykonania przechodzimy na wskaźniki wyniku – mówi. – Jeśli na przykład rozmawiamy o zimowym utrzymaniu dróg, to nie chodzi nam o „odśnieżanie drogi”, lecz o „odśnieżoną drogę” – tłumaczy.

Oprócz dążenia do wysokiego poziomu usług i optymalizacji kosztów, w kontraktach „utrzymaj standard” chodzi także o budowę stabilnego rynku polskiego drogowego – zapewnia wicedyrektor GDDKiA. – Wspólnie z branżą zastanawiamy się nad warunkami udziału, kryteriami oceny, czy długością kontraktów. Chcielibyśmy, by konkurencja w przetargach była na tyle duża, aby mogły w nich brać udział także firmy, które utrzymują drogi w różnych innych modelach – mówi Maciejewski.

Jego zdaniem, kontrakty na usługi utrzymaniowe na nowych drogach – zawierane na okres 6 lat, ze zryczałtowanym wynagrodzeniem – powinny być odbierane przez firmy z branży jako atrakcyjne. – Chodzi nam też o to, by pomóc rynkowi drogowemu, by funkcjonował on w sposób stabilny – stwierdza wicedyrektor odpowiedzialny za utrzymanie dróg krajowych.

Utrzymanie bieżące zabezpieczone, w remontach nadzieja na poprawę

Koszty bieżącego utrzymania dróg krajowych wahają się na poziomie 1-1,3 mld zł i tą kwotę GDDKiA dysponuje, zapewnia wicedyrektor. – To, czego nie mamy w Polsce na właściwym poziomie, to środki inwestycyjne na remonty istniejącej sieci drogowej i różne drobne inwestycje, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu – mówi Andrzej Maciejewski. – W tę lukę wszedł teraz Program likwidacji miejsc niebezpiecznych (600 mln zł na ten rok – dop. red.), więc zakładamy, że w kolejnych miesiącach i latach będzie się to stabilizowało – dodaje.

To ważne, gdyż spora ilość dróg, jest już w takim okresie eksploatacji, że wymaga planowanego remontu. – Muszą być pieniądze na bieżące utrzymanie: zamiatanie, mycie znaków, czy odśnieżanie, muszą być na sieć istniejącą, czyli na remonty czy przebudowy i muszą być też nowe inwestycje. To wymaga sprytnego zarządzania funduszami, bo worek nie jest bez dna – stwierdza Maciejewski.

Dobrze wykorzystać dostępne zasoby

Jak mówi, najprościej jest stwierdzić, że nie można czegoś zrobić, bo nie ma odpowiednich zasobów. – Założenie, które przyjęliśmy jest proste: musimy spróbować maksymalnie efektywnie i skutecznie użyć tych zasobów, które mamy – tłumaczy. W jego ocenie, efektywność i skuteczność jest coraz lepiej osiągana.

Zastępca szefa GDDKiA podkreśla, że z punktu widzenia zarządcy drogi najistotniejsze jest, by w każdym z procesów, które prowadzi, widzieć cel zasadniczy jakim jest zapewnienie płynności i bezpieczeństwa ruchu. – To usługa zdefiniowana w prosty sposób: bezpieczna i funkcjonalna sieć drogowa. Wszystko do tego się sprowadza – podsumowuje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5