Jak wynika z badań przeprowadzonych na kilku doświadczalnych odcinkach dróg zarządzanych przez ZDW w Krakowie, nawierzchnie z asfaltu porowatego i cichego betonu asfaltowego są w stanie obniżyć hałas powodowany przez samochody o ponad 8 decybeli.
Polski Kongres Drogowy przypomina, że program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego zawiera działania, które mają doprowadzić do obniżenia ponadnormatywnego poziomu hałasu na terenach wzdłuż dróg i linii kolejowych.
Działania te obejmą tereny poza aglomeracjami wzdłuż odcinków dróg o natężeniu ruchu powyżej 3 mln pojazdów rocznie. Dotyczy to około 220 km dróg wojewódzkich, a ogółem 1372 km dróg będących w zarządzie Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Po analizie programu wybrano 13 odcinków dróg wojewódzkich, które zostały zmodernizowane z zastosowaniem cichych nawierzchni. Ich łączna długość to 21,5 km. Koszt tego zadania wyniósł blisko 19 mln zł.
Modernizacja polegała na wykonaniu pakietu warstw cichych nawierzchni, składającego się z warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego, cienkich warstw BBTM 8 lub równoważnej o grubości 3 cm oraz warstwy wiążącej z betonu asfaltowego 16W o grubości 6 cm.
Efektem zrealizowanej inwestycji było obniżenie hałasu o 4 decybele. Z kolei pomiary przeprowadzone przed i po pracach wykazały jeszcze większe redukcje. Na odcinku drogi wojewódzkiej nr 580 z Libiąża do Chełmka redukcja wyniosła 9,4 dB, natomiast na DW-946 w Suchej Beskidzkiej – 8 dB.