Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Małopolska

Małopolskie drogi dobre, a kolej niezawodna

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastrastruktury.pl 24.09.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Małopolskie drogi dobre, a kolej niezawodna
fot. ZDW Kraków

Więcej z regionu:

Małopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Doskonale zdajemy sobie sprawę jak ważna dla mieszkańców naszego regionu i przyjeżdżających turystów jest solidna infrastruktura drogowa – podkreśla Jacek Krupa, marszałek Województwa Małopolskiego. Samorząd regionu wspiera też alternatywne formy transportu. W Małopolsce do 2020 roku powstanie ponad 600 km ścieżek rowerowych, a część z nich będzie przebiegać w pobliżu budowanych i modernizowanych dróg. – Gdy mówimy o ekologicznym transporcie nie możemy zapominać o kolejach. Są naszym absolutnym priorytetem – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Jacek Krupa.
Agnieszka Serbeńska, portal RynekInfrastruktury.pl: Obecnie Małopolska realizuje największy program drogowy w historii regionu. Województwo małopolskie zawsze było liderem w modernizacji układu komunikacyjnego. Co zatem leży u podstaw podjęcia tego kolejnego wysiłku inwestycyjnego na sieci dróg wojewódzkich?

Jacek Krupa, marszałek Województwa Małopolskiego: W ciągu ostatnich kilku lat samorząd województwa wybudował aż 15 obwodnic małopolskich miast. Nigdy w tak krótkim czasie nie powstało w naszym regionie tyle inwestycji infrastrukturalnych. Oczywiście kluczową rolę miały tu środki unijne z Małopolskiego Programu Regionalnego na lata 2007 - 2013, które wykorzystaliśmy niemal w stu procentach. Ważne było także partnerstwo z samorządami, które chętnie „dorzucały się” do inwestycji województwa.

Nowy Regionalny Program Operacyjny na lata 2014 - 2020 daje nam nowe możliwości, dlatego kontynuujemy ten olbrzymi plan drogowy. Planujemy wybudować 14 nowych obwodnic, rozbudować aż 274 km dróg wojewódzkich i wyremontować 84 km już istniejących. Doskonale zdajemy sobie sprawę jak ważna dla mieszkańców naszego regionu i przyjeżdżających turystów jest solidna infrastruktura drogowa.

–  Jakie zadania tego planu są najistotniejsze biorąc pod uwagę konieczność uzyskania efektu w postaci udrożnienia i usprawnienia komunikacji drogowej w regionie? Na realizacje których zdań szczególnie czekają lokalne społeczności?

– Już teraz, dzięki zrealizowanym przez Małopolskę inwestycjom drogowym, mieszkańcy blisko 2/3 miejscowości mogą dostać się do Krakowa – stolicy naszego regionu, w mniej niż godzinę. Konsekwentnie, wraz z budową nowych dróg, będziemy tę dostępność komunikacyjną zwiększać.

Najistotniejsze dla nas są udrożnienia tzw. drogowych wąskich gardeł na głównej sieci dróg krajowych i wojewódzkich, np. w dostępie do Krakowa, Podhala i Podtatrza czy Nowego Sącza. Duży nacisk kładziemy także na tworzenie szybkich połączeń z sąsiednimi województwami i poprawienie dostępności do przejść granicznych.
 
Mieszkańcy wielu małopolskich miejscowości oczekują głównie na budowę obwodnic, które przyczyniają się do wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza centra. Niezwykle ważna jest także poprawa bezpieczeństwa pieszych poprzez budowę chodników czy bezpiecznych skrzyżowań oraz poprawa stanu technicznego dróg.

W jakim okresie będzie realizowany ten plan inwestycyjny i jakie są szacunkowe łączne koszty realizacji w nim założonych?
 
– Małopolski Plan Inwestycyjny zakłada realizację wszystkich inwestycji do 2023 roku, ale warto podkreślić, że już teraz wiele dróg jest na etapie przetargów i podpisywania umów, a jedna z najważniejszych inwestycji w Małopolsce Zachodniej – budowa obwodnicy Oświęcimia jest już realizowana. Podobnie jak II etap obwodnicy Gdowa.
 
W Małopolskim Planie Inwestycyjnym w obszarze transportu przewidziano do realizacji aż 47 projektów drogowych na szacunkową kwotę ponad 1,6 mld zł, w tym 5 węzłów drogowych, 14 obwodnic, 16 projektów z zakresu rozbudowy dróg wojewódzkich i 12 projektów dotyczących modernizacji dróg wojewódzkich.

Prawie wszystkie planowane zadania transportowe wsparte będą pieniędzmi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 - 2020. Warto pamiętać, że m.in. dzięki bardzo wysokim wskaźnikom wykorzystania środków unijnych w Małopolsce wynegocjowaliśmy z poprzednim rządem podwojenie ilości pieniędzy w nowej perspektywie finansowej w ramach programu regionalnego. Ponadto do realizacji niektórych inwestycji drogowych planujemy wykorzystać środki z programu współpracy ze Słowacją Interreg 2014 - 2020.

– Na ile plan inwestycyjny realizuje założenia polityki unijnej w zakresie uzyskania efektu inwestycyjnego, np. w skróceniu czasu podróży a też ograniczeniu np. szkodliwych emisji do środowiska?

– Jak już wspomniałem, blisko 2/3 mieszkańców Małopolski może dotrzeć do Krakowa w mniej niż godzinę. Po realizacji zaplanowanych przez nas inwestycji drogowych te wskaźniki będą jeszcze korzystniejsze. Wszystkie zaplanowane budowy i modernizacje w pełni wypełniają unijne wymagania stawiane przez Unię Europejską – od tego przecież uzależnione jest dofinansowanie.
 
Jeśli chodzi o ochronę środowiska to warto pamiętać, że budowa obwodnic przyczynia się do wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza ścisłą zabudowę ograniczając tym samym emisję spalin oraz hałas. Jest to niezwykle istotne dla mieszkańców. Już na etapie rozeznania terenu pod budowę, a w dalszej części na etapie jej projektowania i pozyskiwania właściwych decyzji przewidujemy rozwiązania mające na celu ochronę akustyczną oraz np. możliwość budowy przejść dla zwierząt.

Remonty i przebudowy dróg stanowią inwestycję proekologiczną, gdyż dzięki temu auta jeżdżą płynnie, a drogi rzadziej się korkują. Także poprawa stanu dróg i zastosowanie tzw. „cichych nawierzchni” ma duże znaczenie przy ograniczaniu hałasu.
 
Bardzo mocno wspieramy również alternatywne formy transportu. W Małopolsce do 2020 roku wybudujemy ponad 600 km ścieżek rowerowych, część z nich będzie przebiegać w pobliżu budowanych i modernizowanych dróg. Gdy mówimy o ekologicznym transporcie nie możemy zapominać o kolejach – są naszym absolutnym priorytetem.

– Jakie cel argumentował powołanie spółki Koleje Małopolskie?
 

– Od grudnia 2013 roku, kiedy to powołaliśmy do życia Koleje Małopolskie, w transporcie kolejowym w naszym województwie dokonał się prawdziwy przełom. Na tory wyjechały nowoczesne pociągi, dzięki którym mieszkańcy i turyści podróżują po regionie nie tylko szybko i wygodnie, ale też tanio – i stworzenie takiej oferty było podstawowym celem utworzenia Kolei Małopolskich. Jak widać po wynikach było to wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Nasza spółka, która obsługuje trasy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, cieszy się ogromnym zainteresowaniem i bije kolejne rekordy frekwencyjne. Dobrze zarządzana spółka województwa, przewiozła w maju 2016 r. 3 mln pasażerów, a do końca roku dane szacunkowe mówią o 5,5 mln podróżnych.
 
Warto też dodać, że popularne połączenia obsługiwane przez KM otrzymują znacznie mniejszą dotacje, a mimo to stawiane są za wzór pośród kolejowych przewoźników. To był strzał w dziesiątkę.
 
– Jakie zmiany wprowadzała spółka, by uzyskać komfort podróży społecznie oczekiwany?

– Tworząc SKA, którą obsługuje tabor Kolei Małopolskich, zwiększyliśmy częstotliwości kursowania, zakupiliśmy nowoczesne pociągi, a połączenia kolejowe i bilety integrujemy z innymi środkami transportu dzięki projektowi Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Koleje Małopolskie stały się synonimem punktualności, nowoczesności i niezawodności, co potwierdzają codziennie pasażerowie naszego przewoźnika.

Należy podkreślić, że całość dofinansowania do kolei dla trzech przewoźników w Małopolsce zwiększyliśmy w ostatnich latach aż o 118 procent , a to obecnie ponad 94 mln zł.

– Jakie są plany rozwojowe Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce? Ile już linii funkcjonuje i jakie są jeszcze planowane?

– Dzisiaj funkcjonują dwie linie SKA, obsługiwane przez Koleje Małopolskie:
- SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Lotnisko (na odcinku Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny funkcjonuje od 14 grudnia 2014 r., natomiast na odcinku Kraków Główny – Kraków Lotnisko od 28 września 2015 r.). Częstotliwość kursowania pociągów wynosi 30 minut przez cały dzień;

- SKA2 na odcinku Sędziszów – Kraków Główny (funkcjonuje od 13 grudnia 2015 r.). Docelowa częstotliwość kursowania pociągów będzie wynosić 30 minut w szczytach komunikacyjnych i 60 minut poza.

Od 11 grudnia 2016 r. planujemy uruchomienie linii SKA3 na odcinku Kraków Główny – Tarnów z docelową częstotliwością kursowania 30 minut w szczytach komunikacyjnych i 60 minut poza szczytami. Po zakończeniu inwestycji na torowiskach, za które odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., planujemy wydłużenie linii SKA2 do Skawiny lub dalej w kierunku Zatora (po przeanalizowaniu potrzeb przewozowych na tamtym obszarze) oraz linii SKA3 do Trzebini.
 
– Jakie inwestycje są planowane w najbliższym czasie, by usprawnić układ kolejowy regionu?

– Za realizację inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury kolejowej w regionach odpowiada jej właściciel i zarządca, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP S.A. odpowiadająca za dworce. Zadania przewidziane do realizacji w zakresie linii kolejowych zostały ujęte w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023. O szczegóły należy pytać PKP, ale my, jako samorząd, od lat zabiegamy o budowę i przebudowę kluczowych dla Małopolski linii kolejowych. Sporą część ważnych inwestycji na torach udało nam się wynegocjować z rządem w ramach Kontraktu Terytorialnego dla Małopolski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS