Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Mosty - Małopolskie

Małopolskie: Nowa kładka nad Zakopianką w Gaju

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury 04.12.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Małopolskie: Nowa kładka nad Zakopianką w Gaju
fot. Skanska

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje
Skanska
Kładka
DK-7

Więcej z regionu:

Małopolskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Gaju nad Zakopianką powstała kładka dla pieszych. To kolejny obiekt nad ruchliwą DK-7. Celem inwestycji było zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców Gaju, a także kierowców. Zadanie o wartości ponad 5,8 mln zł brutto zrealizowała Skanska.
Dwie duże części

Główną podporą kładki są cztery stalowe pylony, po dwa z każdej strony DK-7. Drugim głównym elementem jest ustrój nośny, który został podwieszony na prefabrykowanych cięgnach prętowych i stanowi stalowy ruszt z belek skrzynkowych połączonych stalowymi poprzecznicami. Wykonawca miał za zadanie wybudowanie również odpowiedniego dojścia do kładki, odwodnienia liniowego i ogrodzenia, oddzielającego dojścia do kładki od znajdującego się w pobliżu budynku.

Całość stalowego ustroju nośnego została podzielona na dwie części. Każda z nich była spawana z drobniejszych elementów na placu budowy. Jedna od strony Zakopanego, druga od strony Krakowa. – Jeszcze przed podniesieniem gotowych elementów zamontowaliśmy „na ziemi” deskowanie pod płytę betonową i dopiero wtedy obydwie połówki postawiliśmy nad Zakopianką na podpory montażowe, a następnie zespawaliśmy. Montaż odbywał się przy pomocy żurawia kołowego o udźwigu od 200 ton i w taki sposób, aby w każdym stadium zapewniona została stateczność montowanej konstrukcji – wyjaśnia Jan Wędzicha, inżynier budowy, Skanska.

Funkcjonalność i estetyka

Przy realizacji projektu ważna była zarówno funkcjonalność i estetyka. Wyzwaniem było zamontowanie szybów windowych. – Projekt zakładał usytuowanie ich oraz klatek schodowych pomiędzy stalowymi pylonami kładki, co było bardzo korzystne z estetycznego punktu widzenia, natomiast niezwykle trudne w wykonaniu z uwagi na ograniczoną ilość miejsca pomiędzy pylonami – tłumaczy Jan Wędzicha. – Aby poradzić sobie z tym wyzwaniem, zmieniliśmy sposób mocowania balustrad do schodów kładki, dzięki czemu możliwe było zachowanie wymaganego światła pomiędzy poręczami balustrad. W ten sposób zaoszczędziliśmy kilka cennych centymetrów. Było to jednak wciąż za mało, ponieważ jedna ze ścian szybu windowego niemalże dotykała jednego z pylonów, przez co niemożliwe byłoby zainstalowanie szklanej obudowy szybu w tym miejscu. Ściągnęliśmy więc na budowę w całości prefabrykowane stalowe ramy szybów windowych i ustawiliśmy je obok kładki. Przy szybach zamontowaliśmy rusztowanie, z którego zainstalowaliśmy po jednej ścianie szklano-aluminiowej obudowy. Następnie, za pomocą dźwigu przenieśliśmy tak przygotowane konstrukcje w miejsce ich wbudowania – dodaje.

Nowe technologie dadzą bezpieczeństwo

Jak przy każdym obiekcie mostowym niezbędne były próby obciążeniowe. – Przeprowadziliśmy tutaj dwie próby, statyczną i dynamiczną. Statyczna polegała na ustawieniu 64 zbiorników o pojemności 1m³ i zalaniu ich wodą. Docelowo obiekt został obciążony ciężarem odpowiadającym wadze 50 samochodów osobowych. – informuje Kornel Adamowicz, inżynier budowy, Skanska. – Podczas prób dynamicznych grupa 10 osób chodziła, biegała i skakała po kładce z określonymi częstotliwościami – dodaje.

Nowa kładka to inwestycja długo wyczekiwana przez mieszkańców Gaju, która umożliwi bezpieczne przejście na drugą stronę ruchliwej Zakopianki. Bezpieczny, dzięki zastosowanym nowym technologiom, jest także sam obiekt. Dzięki zamontowanej instalacji ogrzewania, zarówno na całej płycie pomostowej, jak i schodach, na kładce zimą nigdy nie będzie zaległ śnieg. Zainstalowane czujniki będą reagować na temperaturę oraz wilgotność. Kiedy zostaną przekroczone wartości progowe, urządzenia te wykryją śnieg bądź lód na kładce, włączy się automatycznie jej podgrzewanie. Obiekt jest także monitorowany.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5