Obwodnice małopolskich Skawiny i Zabierzowa znalazły się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Choć inwestycje są na zupełnie innych etapach, niosą za sobą tak samo wiele korzyści dla obu miejscowości.
W przypadku Skawiny chodzi o II etap obwodnicy, który ma stanowić kontynuację zrealizowanych już przez gminę etapów I oraz III. Dokończona trasa będzie alternatywą dla przechodzącej przez miasto drogi krajowej nr 44. Zadanie zakłada budowę drogi od ul. Energetyków do DK-44 o długości ok. 2,2 km. – Dokończenie obwodnicy i włączenie jej do drogi krajowej nr 44 będzie miało kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców Skawiny. Wyprowadzi ciężki ruch tranzytowy z centrum miasta, a także przyczyni się do usprawnienia całego układu komunikacyjnego w tym rejonie Małopolski – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Iwona Mirkut, główny specjalista ds. komunikacji GDDKiA w Krakowie. – Należy też pamiętać o rozwoju gospodarczym regionu, dzięki sprawnemu dojazdowi do autostrady A4 i lepszej dostępności strefy aktywności gospodarczej w Skawinie – dodaje.
Powody inwestycji
Ułatwione połączenie ze strefą aktywności gospodarczej to potężny impuls do rozwoju ekonomicznego. Podstawowym powodem rozpoczęcia inwestycji były jednak duże natężenie ruchu i potrzeba remontu starego mostu w ciągu DK-44. – Przed budową I etapu obwodnicy, Skawina, położona po dwóch stronach rzeki Skawinka, funkcjonowała praktycznie w oparciu o jeden most na DK-44. Stan techniczny tego mostu był bardzo zły, jednak GDDKiA przez lata nie mogła rozpocząć prac remontowych. Brakowało alternatywnego objazdu – tłumaczy Dorota Książek, kierownik wydziału inwestycji i gospodarki komunalnej Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie.
– Aktualnie trwa remont mostu na drodze krajowej, a objazd poprowadzony jest po zrealizowanym przez gminę odcinku obwodnicy – dodaje Dorota Książek, podkreślając wagę inwestycji poczynionej przez gminę. Według przeprowadzonych ostatnio pomiarów ruchu po nowej drodze przejeżdża ponad 18,8 tys. samochodów na dobę. Ten ruch udało się wyprowadzić z centrum Skawiny.
Wyświetl większą mapę
Podział kosztów i obowiązków
20 sierpnia została podpisana umowa pomiędzy Województwem Małopolskim, a Miastem i Gminą Skawina. Dotyczy ona określenia zasad współfinansowania realizacji budowy II etapu obwodnicy. Stanowi również zapewnienie finansowania tego zadania. Jak informuje Iwona Mirkut z GDDKiA w Krakowie, projekt porozumienia, jakie ma zostać zawarte pomiędzy Województwem Małopolskim a krakowskim oddziałem GDDKiA, stanowi, że Generalna Dyrekcja ma sfinansować część kosztów budowy obwodnicy, a po jej zrealizowaniu przejąć obwodnicę w zarząd.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe, ogłoszone przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, działający w imieniu Województwa Małopolskiego, na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka obwodnicy w systemie „projektuj i buduj”. Termin składania ofert wyznaczono na dzień 28 września 2015 r., natomiast rozpoczęcie realizacji inwestycji planowane jest na październik 2017 r.
Cieszą się w Zabierzowie
Obwodnica Zabierzowa znajduje się dopiero na etapie konsultacji i akceptacji na poziomie Ministerstwa Infrastruktury. Mimo to, władze gminy już cieszą się, wyglądając w przyszłości ciągu DK-79. – Poprawa bezpieczeństwa dla mieszkańców, zmniejszenie natężenia ruchu na drodze krajowej w centrum Zabierzowa i Kochanowa, wyprowadzenie ruchu samochodów przejeżdżających tranzytem poza obszar zabudowy wspomnianych miejscowości – wylicza pozytywne efekty obwodnicy Zygmunt Podgórski z wydziału infrastruktury komunalnej Urzędu Gminy Zabierzów.
Wyświetl większą mapę
Tereny pod planowaną obwodnicę pojawiły się w Planie Zagospodarowania Przestrzennego na terenie Gminy Zabierzów już w roku 1984. Wniosek o budowę obwodnicy gmina złożyła na początku 2002 r. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakłada powstanie 10-kilometrowego odcinka w latach 2017-2020.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.