Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Marszałkowie nie mają za co utrzymywać dróg wojewódzkich

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 19.05.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Marszałkowie nie mają za co utrzymywać dróg wojewódzkich
fot. slaskie.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szybkość dotacji celowych na utrzymanie dróg wojewódzkich i wysokość kwoty rezerwy celowej – ten temat został poruszony przez Konwentu Marszałków Wojewódzkich RP. Alarmują oni, że nie otrzymali jeszcze w II kwartale 206 roku pieniędzy na remonty i utrzymanie dróg wojewódzkich przez co część inwestycji może być wstrzymana. Podliczają także kwoty tych dofinansowań na 2016 rok i podkreślają, że pieniędzy jest za mało.
Przyspieszyć procedury

Marszałkowie zaapelowali o możliwie szybkie podjęcie procedur podpisania umów o dofinansowanie w roku 2016 środkami z budżetu państwa budowy, przebudowy, remontu, utrzymania dróg wojewódzkich. Zaznaczyli, że jeśli nie zostaną one wypłacone odpowiednio szybko, cześć inwestycji będzie zagrożona wstrzymaniem. „Na dzień dzisiejszy w celu zapewnienia płynności finansowej i rzeczowej realizacji wytypowanych zadań, koniecznym jest wstrzymywanie rozpoczęcia zadań finansowanych w całości z budżetu województwa.” – informują w swoim stanowisku.

„Przystępując do określonych zamierzeń inwestycyjnych przewidywano, że środki finansowe pochodzące z dotacji celowej zostaną uruchomione i przekazane beneficjentom najpóźniej w II kwartale bieżącego roku. Obecnie z uwagi na przedłużającą się procedurę uruchomienia środków finansowych i brakiem podpisania stosownych umów, wyrażamy zaniepokojenie związane z brakiem decyzyjności w tym zakresie.” – czytamy w dokumencie przedstawionym przez Konwent Marszałków Wojewódzkich RP.

Obecnie część inwestycji jest już po etapie wyboru wykonawców, co oznacza, że brak pieniędzy może mieć bardzo złe skutki. „Mając na względzie potrzebę właściwego zorganizowania procesu budowlanego z uwzględnieniem korzystnych uwarunkowań atmosferycznych jakie towarzyszyć powinny wykonawstwu robót drogowych, w ramach przeprowadzonych postępowań o zamówienie publiczne wyłoniono wykonawców przystępując do realizacji rzeczowej określonych zadań. W zaistniałej sytuacji i zaawansowania określonych inwestycji zachodzi konieczność zapewnienia ciągłości ich finansowania. Obecnie ciężar finansowy związany z realizacją wytypowanych zadań przez samorządy województwa w pełni obciąża budżet poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Bez pieniędzy z budżetu państwa, niektóre inwestycje drogowe będą musiały zostać wstrzymane.” – alarmują marszałkowie.

Podnieść kwotę rezerwy celowej

Konwent Marszałków Wojewódzkich RP zwrócił także uwagę na znacznie mniejszą kwotę rezerwy celowej przeznaczonej na dotację z zakresu utrzymania dróg wojewódzkich na rok 2016. – „Kwoty przydzielonych dotacji dla poszczególnych województw stanowią ok. 70% kwot z roku ubiegłego. Globalnie to mniej środków finansowych o 58 mln zł.” – informują w sowim stanowisku.

Podsumowując wszystkie regiony w 2015 roku miały dotacje przeznaczone z budżetu państwa w wysokości 268 mln zł. W 2016 roku jest to 210 mln zł. – „Jak wiemy, sytuacja poszczególnych województw jest trudna, nie mają one możliwości przeznaczenia większych środków własnych niż te określone w budżecie na rok 2016 na omawiane zadania, Mogłoby to spowodować zachwianie płynności finansowej jednostki.” – alarmują marszałkowie.

Wskazują oni także zły stan wojewódzkiej infrastruktury drogowej. – „Stan dróg wojewódzkich wymaga wielu napraw i właściwego utrzymania dróg, a co za tym idzie zwiększonych środków finansowych.” – informują i dodają, że zaniechanie niezbędnych remontów dróg może mieć wpływ na zwiększenie zagrożenia bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego. Ich zdaniem konieczne jest uruchomienie w bieżącym roku rezerwy budżetowej państwa i zwiększenie kwoty dotacji co najmniej do poziomu z roku ubiegłego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5