Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Massel: Zarządzanie infrastrukturą kolejową też może być biznesem

| mg źródło: Rynek Infrastruktury 15.06.2011

 

Massel: Zarządzanie infrastrukturą kolejową też może być biznesem
Fot. Rynek Infrastruktury

Zobacz więcej na temat:

Andrzej Massel

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

- Nie jest powiedziane, że całą siecią musi zarządzać jeden, narodowy zarządca - uważa wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport kolejowy, Andrzej Massel.

Michał Grobelny, Rynek Infrastruktury: Czy stać nas na 19 tys. km linii kolejowych?


Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport kolejowy: Zmieniłbym pytanie: jaka część sieci powinna być zarządzana z poziomu centralnego przez zarządcę narodowego, jakim jest PLK, a jaka część przez zarządców regionalnych? Rosnące zaangażowanie samorządów w Regionalne Programy Operacyjne świadczy o tym, że również i tam jest świadomość potrzeby rozwoju infrastruktury kolejowej.


Często jest jednak tak, że samorząd rozpisuje przetarg na zarządzanie określonym odcinkiem linii kolejowej, będącym jego własnością, ale do procedury staje tylko jeden podmiot – PKP PLK.


Jest bardzo prosty tego powód. Żeby być zarządcą infrastruktury, trzeba spełnić pewne określone warunki, przede wszystkim posiadać autoryzację bezpieczeństwa. Ale przewiduję, że takich podmiotów będzie coraz więcej. Zarządzanie infrastrukturą może być też biznesem. Jeśli wprowadzone zostaną kontrakty wieloletnie, to pojawi się pole do konkurencji. Nie jest powiedziane, że całą siecią musi zarządzać jeden, narodowy zarządca.


A co czeka same PKP PLK? Od dość dawna są one przygotowywane do wyjścia z Grupy PKP.


Wyjście poza Grupę to jedna sprawa. Drugą jest sama restrukturyzacja podmiotu, a także wyszukanie rezerw w samej firmie. To jest już realizowane i zostało uruchomione w wyniku pracy wspomnianego doradcy. Szykują się zmiany organizacyjne wewnątrz spółki.


A to będzie w ogóle spółka, czy raczej powinna to być agenda rządowa?


Proponowane były różne formy organizacyjne. Nie ma jednak prostego sposobu, aby jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki zmienić organizację PKP PLK. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Problematyczne jest już samo wniesienie majątku do PLK – czy robić, to czy nie? Czy PLK powinna być tylko zarządcą, czy też spółką posiadającą majątek na własność? Każda z tych propozycji ma plusy i minusy. Nie chciałbym tego wartościować.


PKP PLK pod Ministerstwem Skarbu, czy Infrastruktury?


Rozumiem, że pytanie dotyczy nadzoru właścicielskiego. Projekt rządowy jest już bardzo zaawansowany i nowe rozwiązanie na pewno powinno prowadzić do sytuacji jednolitego potraktowania wszystkich podmiotów gospodarczych niezależnie od tego, jakiemu podlegają resortowi. Jest to pewne ujednolicenie.
 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5