Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Czechy

Metrostav wejdzie na rynek kolejowej infrastruktury [WYWIAD]

| Paweł Wrabec źródło: RynekInfrastruktury.pl 05.11.2014

PARTNERZY DZIAŁU


 

Metrostav wejdzie na rynek kolejowej infrastruktury [WYWIAD]
fot. pw

Zobacz więcej na temat:

Metrostav
GDDKiA

Więcej z regionu:

Czechy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czeski Metrostav oraz należąca do niego spółka Subtea od przyszłego roku będą startować w przetargach dotyczących modernizacji linii kolejowych w Polsce – zapowiedział w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” dyrektor Radim Čáp, przedstawiciel Metrostavu w Polsce..
Paweł Wrabec,„RynekInfrastruktury.pl”: Jaka jest geneza Metrostavu i jaka jest jego specyfika?

Čáp: Jest zawarta w nazwie firmy, która jest kompilacją dwóch słów: metro i stav czyli zbuduj. Przedsiębiorstwo utworzono w 1973 roku w celu budowy praskiego metra. Po przemianach ustrojowych w 1989 roku Metrostav został sprywatyzowany i działa jako spółka akcyjna, kontrolowana przez nasz rodzimy, czeski kapitał. Dzisiejszy Metrostav jest holdingiem ogólnobudowlanym, należące do niego spółki realizują projekty o zróżnicowanym charakterze nie tylko w Czechach ale też na wybranych europejskich rynkach: w Niemczech, Austrii, Finlandii, Szwecji, Islandii, Polsce i Białorusi. Zatrudniamy 3000 pracowników, a nasze przychody przekraczają miliard euro. Jesteśmy aktualnie największą czeską firmą budowlaną.

Wielu polskich przedsiębiorców budowlanych marzy o podobnej zagranicznej ekspansji. Ale jak dotąd nie doczekaliśmy się ich realizacji. Jak wam się to udało?

Sądzę, że to kwestia głębokości rynku, Czechy to przecież mały kraj i gdy przyszedł kryzys w 2010 roku Metrostav podjął decyzję by zwiększać zaangażowanie na zewnętrznych rynkach. W ciągu pięciu lat udział naszych zagranicznych spółek w przychodach grupy wzrósł z 5 do 20 proc. Myślę, że w Polsce ze względu na potencjał rynku nie ma jeszcze silnej presji na zewnętrzną ekspansję. Polska również w naszych oczach jest bardzo atrakcyjnym rynkiem o czym świadczy nasza obecność.

Tak, ale poza warszawskim kontraktem, gdzie Metrostav realizuje przebudowę odcinka trasy S8 wraz z remontem mostu Grota za ponad 796 mln zł, więcej zleceń od GDDiA nie mieliście?

Zgadza się. Wcześniej realizowaliśmy dwa mniejsze kontrakty dla innych publicznych inwestorów i bacznie obserwowaliśmy to co działo się w segmencie drogowym. Sytuacja wprawdzie zmienia się na lepsze, ale gdy ponad rok temu przystępowaliśmy do realizacji warszawskiego kontraktu byliśmy pełni obaw gdyż warszawska GDDKiA przewidziała na wykonanie projektu budowlanego zaledwie 4 miesiące.

I jak sobie z tym deficytem czasu poradziliście?

Wzięliśmy na siebie poważne biznesowe ryzyko zlecając projekt na miesiąc przed zawarciem umowy. Opłaciło się, inwestycja idzie zgodnie z harmonogramem.

A co z dalszym zaangażowaniem w budowę dróg ekspresowych?

Ono zależy od sytuacji na rynku. Obecnie startujemy w 24 innych przetargach GDDKiA, co dowodzi, że jesteśmy bardzo polskim rynkiem zainteresowani, ale stopień naszego zaangażowania w projekty drogowe zależy od wyniku tych konkursów. Choć staramy się być konkurencyjni to jednak oferowane przez nas ceny są dokładnie kalkulowane, dlatego kryterium najniższej ceny nie jest według nas najlepszym sposobem wyboru wykonawcy. Jeśli ceny na tutejszym rynku staną się rozsądne to i nasze zaangażowanie wzrośnie, na co jesteśmy logistycznie gotowi.

A jakie inne segmenty rynku poza drogowym was w Polsce interesują?

Prócz dróg interesuje nas budowa mostów i tuneli. Bardzo atrakcyjny jest segment kolejowy, gdzie obecnie weryfikujemy ryzyka. Nasza spółka Subtea ma duże doświadczenia w rewitalizacji i modernizacji linii kolejowych w Czechach i z całą pewnością wraz Metrostavem wystartuje do kolejowych przetargach w Polsce od przyszłego roku.

A czy Metrostav jest zainteresowany energetyką, zwłaszcza budową pierwszej siłowni jądrowej?

Tego się nie da wykluczyć gdyż Metrostav miał być członkiem konsorcjum z amerykańsko-japońskim koncernem Westihghouse na rozbudowę siłowni jądrowej w Temielinie. Przygotowania te trwały 1,5 roku. Posiadamy wszystkie niezbędne certyfikaty oraz kilkudziesięciu inżynierów posiadających stosowne uprawnienia.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5