Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Miasta mogą ograniczyć inwestycje w drogi

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.12.2015

PARTNER DZIAŁU


 

Miasta mogą ograniczyć inwestycje w drogi
fot. UM Lublin (3) Spółdzielczości Pracy

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jeśli podniesienie kwoty wolnej od podatku nie zostanie samorządom zrekompensowane, inwestycje drogowe mogą być zagrożone – przyznaje Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich.
– Jeżeli kwota wolna od podatku byłaby wprowadzona bez żadnych rekompensat, dla samorządów będzie to oznaczało spadek dochodów o kilka miliardów złotych. Odbije się to przede wszystkim na inwestycjach – mówi Andrzej Porawski. Jak zaznacza, to jakie inwestycje zostaną ograniczane w pierwszej kolejności, będzie zależało od priorytetów w konkretnych jednostkach samorządu terytorialnego. Drogi, jego zdaniem, są zagrożone, ponieważ infrastruktura sama o siebie się nie upomni i nie będzie protestować.

– Ubolewam nad tym, bo drogi, mimo że ich stan, dzięki sporym inwestycjom ze strony samorządów, poprawia się, wciąż wymagają wielkich nakładów. Jeśli zmniejszą się dochody jednostek samorządowych, na pewno tempo rozwoju infrastruktury spadnie – mówi Porawski.

Jaka będzie skala tych ograniczeń będzie zależało od ostatecznego kształtu zmian w podatkach. – Jeśli odbędzie się to tak, jak jest to zapisane w projekcie prezydenckim (z 3 091 zł do 8 002 zł  – dop. red.), to strata po stronie samorządów sięgnie dziewięciu miliardów złotych. Jeśli natomiast zastosowany byłby wariant łagodniejszy, kroczący, proponowany jeszcze przed powołaniem rządu przez obecnego ministra finansów (najwyższa kwota wolna od podatku dotyczyłaby osób o najniższych dochodach, a potem stopniowo spadałaby), to straty byłyby nieco niższe – tłumaczy przedstawiciel ZMP.

Tak już było 

Ostatnio do prac w komisjach sejmowych został skierowany obywatelski projekt nowelizacji ustawy o dochodach jst, który ma na celu zwiększenie dochodów jst, poprzez np. większy udział w PIT. – Ta ustawa była reakcją na podobną zmianę wprowadzoną kilka lat temu. W wyniku dwóch zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych spadły zarówno dochody budżetu centralnego, jak i budżetów samorządowych. Wtedy po stronie samorządów była to kwota 6,8 mld zł. Nie została ona zrekompensowana i poskutkowała spadkiem inwestycji mniej więcej w takiej wysokości – wyjaśnia Andrzej Porawski i dodaje, że wtedy spadek inwestycji nie był jeszcze tak wyraźny, ponieważ samorządy ratowały się kredytami. – Kredyty jednak trzeba spłacić, w związku z czym, teraz już nie będziemy ich zaciągać – mówi.

Przedstawiciel Związku Miast zauważa, że możliwe są różne formy rekompensaty strat w samorządowych budżetach, jednak wzrost udziału w PIT byłby najbardziej właściwy. Wówczas bowiem rekompensata trafiłaby do tych, którzy stracili najwięcej. Ze względu na różny udział we wpływach z podatku od osób fizycznych, najdotkliwiej dotknięte byłyby miasta, gdyż ich dochody są w największym stopniu oparte na tym źródle finansowania.

Cięcia dotkną mniejszych zadań

Jak sytuacja wygląda z perspektywy konkretnych miast? – W tym momencie trudno jest oszacować skalę wpływu zwiększenia kwoty wolnej od podatku na realizację inwestycji drogowych – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marek Stępa. – Wiadomo, że im większa kwota wolna od podatku, tym mniej pieniędzy w naszym budżecie.

Zdaniem Marka Stępy, w przypadku Gdyni nie powinno to mieć jednak wpływu na wielomilionowe inwestycje, realizowane obecnie w mieście jak poszerzenie istniejącego układu drogowego w północnej części Śródmieścia czy węzeł drogowy w sąsiedztwie dworca. – Jeżeli zaistnieje konieczność zredukowania kwot na inwestycje, będziemy zmuszeni ciąć finanse na mniejsze projekty – mówi wiceprezydent Gdyni.



Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS