Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Opolskie

Miasta Opolszczyzny zyskują obwodnice

| Agnieszka Gyra źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.07.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Miasta Opolszczyzny zyskują obwodnice
fot. GDDKiA Opole

Więcej z regionu:

Opolskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na obwodnicy Nysy roboty nabierają tempa. Zakończono wycinkę i zwózkę drzew, rozpoczęły się pierwsze prace ziemne i zbrojeniowe. Archeolodzy sukcesywnie oddają wykonawcy zbadane tereny. Obwodnica Nysy to w tej chwili największa na Opolszczyźnie inwestycja drogowa ostatnich lat. Ale region liczy na więcej.
Obwodnica Nysy wiedzie od drogi krajowej nr 46 (w kierunku Kłodzka) w pobliżu Goświnowic do styku z drogą krajową nr 41 (od strony Prudnika) w okolicy Niwnicy. Umowę z wykonawcą na jej projektowanie i budowę opolski oddział GDDKiA podpisał z wykonawcą w sierpniu ubiegłego roku.

Wykonawcą obwodnicy jest konsorcjum firm: Mota-Engil i Himmel&Papesch Opole. Zaoferowało najniższą cenę oraz krótki termin wykonania i 10-letnią gwarancję na roboty. Obwodnica ma być gotowa w drugiej połowie 2017 roku. Koszt trasy, mierzącej łącznie 16,5 km długości (w ciągu drogi nr 46 – 7,4 km, w ciągu drogi nr 41 – 9,1 km), wynosi 307,44 mln zł brutto (cena kosztorysowa – 420 mln zł).

Standard nowej drogi

Obwodnica, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, będzie w ciągu DK-46 dwujezdniowa, a w ciągu DK-41 jednojezdniowa z dodatkowymi pasami do wyprzedzania (tzw. 2+1) na odcinku 4 km. Na nowej trasie powstanie 14 obiektów mostowych, w tym 383-metrowy most nad Nysą Kłodzką ze 100-metrowym przęsłem nurtowym, blisko 304-metrowa estakada nad Kanałem Ulgi oraz dwa obiekty nad liniami kolejowymi.

Na trasie zaplanowano 5 skrzyżowań drogowych, w tym 4 ronda średnie oraz węzeł drogowy na skrzyżowaniu obwodnicy z drogą nr 46 w obrębie tzw. Górki Hanuszowskiej. Nowa droga będzie też posiadała urządzenia służące ochronie środowiska. Między innymi w ramach inwestycji zostaną wykonane przejścia dla płazów oraz zbiorniki retencyjne i retencyjno-infiltracyjne.

Na budowie

W tej chwili na placu budowy trwają roboty związane z przygotowaniem podłoża pod obwodnicę. Wykonano próbne wzmocnienia podłoża. Na odcinku drogi krajowej nr 46 prowadzone są roboty ziemne pod wykopy i nasypy. Usuwane są kolizje z sieciami gazowymi, elektroenergetycznymi średniego napięcia, teletechnicznymi, wodociągowymi i kanalizacją sanitarną.

Ponadto rusza już budowa wiaduktu nad obwodnicą w ciągu drogi powiatowej relacji Nysa-Regulice. Tam rozpoczęto wykopy pod przyczółki tego obiektu. Podobnie dzieje się w przypadku obiektu lokowanego w ciągu drogi gruntowej nad projektowaną obwodnicą (droga nr 41, w obrębie Wyszkowa Śląskiego. Z kolei w obrębie Niwnicy wykonano zbrojenie fundamentów przepustów ramowych. Również zaczęto organizować zaplecze budowy mostu nad Nysą Kłodzką.

Najbardziej zaawansowane są prace na obiekcie w ciągu projektowanej obwodnicy nad drogą gruntową w Złotogłowicach, gdzie wykonano betonowanie fundamentu jednej z podpór obiektu. Na drugiej wykonywane jest zbrojenie. Wkrótce wykonawca zacznie tam betonowanie.

Inwestycja potrzebna i oczekiwana

W miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego rezerwę pod inwestycję zapisano już w 1986 roku. Intensywne starania o realizację rozpoczęły się w 2007 roku. Wówczas ruszyły prace nad koncepcją trasy i następnie jej projektowanie (realizowany obecnie projekt został nieco okrojony w stosunku do pierwotnego).

W 2009 roku obwodnicę Nysy wpisano do planów inwestycyjnych, niestety rok później ją wykreślono. Mieszkańcy walczyli o nią, w desperacji nawet posuwając się do blokowania drogi nr 46. Wreszcie w 2013 roku z oszczędności budżetowych wygospodarowano środki i przedsięwzięcie ujęto w Programie Budowy Dróg Krajowych. Burmistrz Nysy Kordian Kolbiarz nie ukrywa, że starania miasta zostały wsparte przez parlamentarzystów regionu.

– Dla naszej gospodarki obwodnica oznaczała być albo nie być – mówi burmistrz. Obwodnica daje bowiem szansę uruchomienia terenów inwestycyjnych właśnie położonych wzdłuż budowanej drogi. Ustanowiono tam podstrefę wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej. – Tam jest ponad 150 ha, które będziemy mogli uzbroić pod przyszłe przedsięwzięcia inwestorów – podkreśla Kordian Kolbiarz.

Budowana obwodnica pozwala już konkretnie planować. Na uzbrojenie terenów inwestycyjnych miasto chce pozyskać środki unijne. – Koszt uzbrojenia jest niebagatelny. Na to potrzeba około 50 mln zł. Jeżeli dofinansowanie sięgnie 60 procent, to gmina musi dołożyć blisko 30 mln zł. Ze względu na koszty planujemy robić to etapami, czyli zbroić kolejne fragmenty obszaru w zależności od zainteresowania napływających inwestorów. Chcemy też na tym terenie wybudować hale przemysłowe do wynajęcia – mówi burmistrz.

Do władz miast już napłynęły listy intencyjne od firm, które potwierdzają wolę lokowania swoich przedsięwzięć w chwili, gdy teren zostanie przygotowany. – Myślę, że w przyszłym roku zaczniemy, a w 2017 roku skończymy zbrojenie i wówczas tam mogą rozpocząć działalność pierwsze firmy. Te plany nie mogłyby się ziścić, gdyby nie ruszyła budowa obwodnicy zapewniającej dojazd i dobrą komunikację – podkreśla Kordian Kolbiarz.

Dzięki obwodnicy firmy, które tam osiądą, będą miały zapewniony wyjazd w kierunku Czech oraz regionów Śląska i Małopolski. – To jest więc coś, co pobudzi naszą gospodarkę – mówi burmistrz. Miasto zyska nie tylko na rozwoju gospodarki produkcyjnej i usługowo-handlowej, ale również turystycznej. Nysa leży w południowo-zachodniej części Opolszczyzny, u podnóża Sudetów. Atrakcyjne miasto, wolne od hałasu i spalin, w atrakcyjnym regionie kraju chętniej odwiedzą turyści.

Miasta regionu w inwestycyjnej kolejce

Na Opolszczyźnie miastami, które również zyskają obwodnice są: Niemodlin, Kędzierzyn-Koźle (ob. północna) i Myśliny. Te inwestycje zapisano w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Na liście rezerwowej programu znalazła się jeszcze obwodnica Praszki (w ciągu drogi krajowej nr 45).

O obwodnicę Niemodlina zabiegały zarówno GDDKiA, jak też samorząd województwa oraz władze miasta wraz z organizacjami pozarządowymi. W przypadku już realizowanej obwodnicy Nysy i planowanej obwodnicy Niemodlina inwestycje uzasadnia szlak drogi krajowej nr 46. Jest ona drugą co do znaczenia osią transportową województwa i łączy się z autostradą A4 poprzez węzeł „Prądy”. Jak informuje oddział opolski GDDKiA, taka konfiguracja powoduje, że natężenie ruchu na istniejącej drodze krajowej nr 46 w zależności od odcinka wynosi od 6000-22000 pojazdów na dobę, przy czym ruch tranzytowy o natężeniu ok 12000 pojazdów na dobę przebiega przez Nysę i ponad 14000 pojazdów na dobę przez Niemodlin (oba miasta są usytuowane po tej samej stronie autostrady A4).

Z kolei w przypadku obwodnicy Kędzierzyna-Koźla – jak podaje opolski oddział GDDKiA – głównym argumentem przemawiającym za koniecznością jej realizacji jest bezpośrednia możliwość wyprowadzenia transportu materiałów chemicznych z Zakładów Azotowych Kędzierzyn-Koźle. To zminimalizuje skutki ewentualnej awarii cystern przewożących niebezpieczne substancje chemiczne. Innym istotnym argumentem przemawiającym za tą obwodnicą jest uzyskanie efektu skali poprzez budowę III etapu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla o długości 12 km. Pozwoli to bowiem uzyskać dogodne 23-kilometrowe nowe połączenie drogi krajowej nr 40 pomiędzy drogą krajową nr 45 a autostradą A4, omijając rozległą aglomerację kędzierzyńsko-kozielską.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5