Nie od dziś wiadomo, że zamawiający i wykonawcy toczą nieustanną batalię o liczne elementy procesu inwestycyjnego. Nadzieją na optymalne rozwiązanie problemów związanych z tym procesem jest powołanie niezależnej platformy dyskusji. Taką może być Narodowe Forum Kontraktowe lub holenderski CROW.
NFK – nowa niezależna platforma
Michał Skorupski, doradca Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, przypomniał podczas posiedzenia podkomisji stałej ds. transportu drogowego i drogownictwa, że od 2013 roku istnieją dwa rozpoznawalne fora dyskusyjne – zespoły robocze w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i Forum Inwestycyjne w PKP PLK.
– Wszystkie obecnie istniejące fora są zarządzane, umawiane przez zamawiającego, agendę tych spotkań opracowuje zamawiający, to on decyduje o tym, czego dotyczy spotkanie i co warte podkreślenia, nie zobowiązuje się do wdrożenia jakichkolwiek wniosków z tych debat – przypomina Michał Skorupski. – Strona zamawiających w dowolny sposób może przekuwać wyniki tych debat na konkretne rozwiązania umowne, które zawiera w specyfikacjach – dodaje.
Doradca PZPB podkreśla, że sytuację należy odwrócić, a w tym pomogłoby powołanie Narodowego Forum Kontraktowego, w którym zamawiający i wykonawcy byliby sprawiedliwie i równo reprezentowani. To umożliwiłoby wspólne ustalanie programu i miejsca spotkań, poruszanej tematyki oraz celów do osiągnięcia.
– Chcielibyśmy, by minister właściwy ds. budownictwa był promotorem i sponsorem takiego grona. Minister powinien zapewnić, że uzgodnione wyniki prac tego forum były obowiązkowo wdrożone do stosowania przez zamawiających publicznych – podkreśla Michał Skorupski.
– NFK powinno posługiwać się takim modelem, w którym dwie strony wypracowują rozwiązania, a prawnicy przekują to na konkretne wzory umów. Chcemy odwrócić obecną sytuację, gdy to prawnicy zaczynają od pisania umów, a potem wszyscy zastanawiają się, jak poprawić ich zapisy – dodaje.
Holenderskie dobre doświadczenia
Warty uwagi jest też holenderski model niezależnej platformy CROW, która zakłada równe traktowanie i równouprawnienie wszystkich stron, w tym przedstawicieli ministerstwa, strony zamawiającego i wykonawców. Na jego założeniach mogliby bazować polscy zamawiający i wykonawcy.
Robert-Jan van den Berg, dyrektor reprezentujący CROW wyjaśnia, że platforma zajmuje się między innymi badaniami w zakresie inżynierii lądowej, ruchu i przestrzeni publicznej, standaryzacją wzorów umów oraz, co jest nowością, standaryzacją kontraktów w sektorze transportu publicznego. CROW zajmuje się też transferem wiedzy i pomysłów.
– Pracujemy w grupach roboczych, każda z nich dotyczy innych aspektów technologicznych. Grupy są niezależne, a praca w nich odbywa się nieodpłatnie. To może być szokujące, ale działa, każdy ma w tym swój interes i z tego korzysta – zaznacza przedstawiciel CROW.
Robert-Jan van den Berg podkreśla, że bardzo ważna jest dobrze sformułowana techniczna część opisu zamówienia, a standaryzacja planu działań sprawia, że zamawiający i wykonawca łatwiej się dogadują.
Poseł Jerzy Szmit zaznacza, że w Polsce należy doprowadzić do sytuacji, w której realizacja wielkich inwestycji infrastrukturalnych będzie wykonywana w schemacie wygrał–wygrał. – W ten sposób każdy, kto kończy kontrakt będzie z niego zadowolony – i zamawiający poprzez osiągnięcie celów publicznych i wykonawca miał satysfakcję finansową i moralną, że uczestniczył w dobrze zarządzanym procesie – mówi poseł.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.