W środę, 30 września, Urząd Morski w Szczecinie odebrał zmodernizowane kanały Piastowski i Mieleński na torze wodnym Świnoujście – Szczecin. Jak podaje PAP – inwestycja opiewała na kwotę 329 mln zł i prowadzi ona do dalszych prac mających na celu pogłębienie całego toru Szczecin – Świnoujście do 12,5 m.
II etap zakończony
Mimo początkowych trudności, termin wykonania zadania, dotyczącego drugiego etapu modernizacji kanałów Piastowskiego i Mieleńskiego, został dotrzymany. Projekt realizowało konsorcjum firm Energopol-Szczecin i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Prace trwały ponad dwa i pół roku, a odcinek, na którym zostały one przeprowadzone miał ok. 13 km długości. Na tym fragmencie konstrukcja obudowy toru wodnego została całkowicie zmieniona. Wyprofilowano skarpy brzegów i ułożono na nich narzut kamienny.
Kamień, który został użyty w czasie inwestycji w 95% pochodził ze złóż na Dolnym Śląsku, a było go ok. 1 mln ton. Kolejnym materiałem, którego używano do umocnienia skarp była geowłóknina, której wykorzystano ok. 1 mln m2. Zostało wykonane również zalądowanie ok. 11 tys. m2 zatoczek po dawnej przeprawie promowej. Pozostałe zadania jakie przewidywała umowa to m. in. nowe Nabrzeże Techniczne, odtworzone Nabrzeże nr 91, przełożony na ląd kabel światłowodowy VTS, stanowiący element Radarowego Systemu Zarządzania i Kontroli Ruchu Statków.
– Z satysfakcją możemy powiedzieć, że w 100% i bez opóźnień udało się nam zrealizować tak ogromne zadanie inwestycyjne, mimo wielu obaw i zagrożeń, jakie pojawiły się po pierwszym roku realizacji. Jednak w 2014 roku, po stronie wykonawcy robót, nastąpiła pełna mobilizacja ludzi i sprzętu, a w maju br. nadrobiono wszystkie zaległości. Zatem możemy już pochwalić się skutecznie ukończoną inwestycją. Roboty budowlane zakończono 15 lipca 2015 roku - mówi Elżbieta Buszyńska kierownik Zespołu ds. Inwestycji Unijnych w Urzędzie Morskim w Szczecinie.
Dążenie do 12,5 m głębokości
Doprowadzenie toru Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m pozwoli na przyjmowanie większych statków do portu. – Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m, to kompleksowa modernizacją koryta wodnego. Obejmuje on poza pogłębieniem, poprawę geometrii toru, utworzenie nowych mijanek i obrotnic oraz instalacje nowoczesnych urządzeń nawigacyjnych – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik prasowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Dzięki temu ruch statków będzie szybszy, sprawniejszy i bardziej bezpieczny. Inwestycja należy do zadań Urzędu Morskiego w Szczecinie. ZMPSiŚ aktywnie wspiera Urząd Miasta, by działanie to zostało zrealizowane – dodaje.
Rozpoczęte zostały już prace związane z trzecim etapem modernizacji, która ostatecznie ma doprowadzić cały tor Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m. – Obecnie opracowywane jest studium wykonalności – mówi Monika Woźniak-Lewandowska. Cały tor między Szczecinem a Świnoujściem ma długość 67 km. Obecnie pozwala ona na zawijanie do portu w Szczecinie statków morskich o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m i długości 215 m.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.