Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Małopolskie

Modernizacja zakopianki do Nowego Targu? O to apeluje Podhale

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.01.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Modernizacja zakopianki do Nowego Targu? O to apeluje Podhale
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Małopolskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Samorządy subregionu podhalańskiego z początkiem tego roku wystosowały apel, aby jeszcze w 2018 rok rozpoczęły się prace budowlane na kolejnym odcinku zakopianki. Chodzi o jej fragment następujący zaraz po tym, na którym już rozpoczęły się kontrakty na roboty pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrojem. Ich zdaniem kontynuacja modernizacji do Nowego Targu pozwali uzyskać kompleksowy efekt w podniesieniu standardu trasy komunikacyjnie bardzo ważnej nie tylko dla Małopolski i obszaru Podhala, lecz także istotnej w układzie połączeń międzynarodowych.
Zakończenie prac na budowie drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój planowane jest do 2018 roku (w części tunelowej do 2020 r.). Stąd podhalańskie samorządy wskazują rok 2018 jako datę rozpoczęcia następnych prac, dalej w stronę Nowego Targu. Budowa tego kolejnego odcinka przyczyni się do znacznego usprawnienia ruchu w kierunku Zakopanego, Białki Tatrzańskiej i Szczawnicy. Ma też istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa ruchu, szczególnie w okresach wzmożonych podróży turystów do i z podhalańskich miejscowości.

Zjednoczona moc apelu

W siedzibie starostwa nowotarskiego 4 stycznia br. zebrali się przedstawiciele samorządów z obszaru tego powiatu i sąsiadującego z nim powiatu tatrzańskiego. Wcześniej władze powiatu nowotarskiego przygotowały projekt stanowiska – apelu o kontynuację budowy zakopianki oraz uzgodniły zapisy z sygnatariuszami dokumentu.

– O tę inwestycję zabiegają wszystkie samorządy powiatów nowotarskiego i tatrzańskiego, łącznie 21 jednostek – podkreśla Bogusław Waksmundzki, urzędujący członek Zarządu Powiatu Nowotarskiego. – To jest kluczowa inwestycja drogowa dla rozwoju gospodarczego w dziedzinie turystyki Podhala, Spisza, Pienin i Orawy. Samorządów nie potrzeba do tego przekonywać – zaznacza odpowiadając na pytanie, jak udało się uzyskać jednogłośne poparcie apelu.

Zabieganie o budowę nie jest decyzją powziętą nagle. Bogusław Waksmundzki podkreśla, że samorządy regularnie, w minionych kadencjach, podejmowały uchwały w tej kwestii. – Jest uzgodniony przebieg na trasie Rabka – Nowy Targ. Dzisiaj właściciele gruntów oczekują wykupów, a mieszkańcy i turyści inwestycji ułatwiającej sprawne dotarcie do miejscowych atrakcji turystycznych – podkreśla członek władz powiatu.

Realizację tej inwestycji obiecywano w czasie ostatniej kampanii wyborczej, w tym o kontynuacji budowy zakopianki zapewniało PiS i wymieniało ją w swoich materiałach wyborczych. Czy jednak terminy rozpoczęcia w 2018 r. i ukończenia tego fragmentu zakopianki w 2020 r. są realne? – Jest to realny czas do wykonania. Skoro najdroższy odcinek zakopianki Lubień – Rabka-Zdrój zostanie wykonany, to teraz jedynie zostaje postawić kropkę nad „i” – odpowiada Bogusław Waksmundzki. – Odroczenie tej inwestycji to wielogodzinne korki na trasie do głównych atrakcji Polski, jak spływy łodziami flisackimi na Dunajcu, wyprawy po Tatrach, Pieninach, Gorcach, podziwianie widoków z Babiej Góry czy poznanie autentycznej góralskiej kultury oraz tradycji Spiszaków, Orawian. A skutek korków na drodze to mniej turystów i mniej miejsc pracy – uprzedza fakty przedstawiciel władz nowotarskiego powiatu.

Inwestycja ma szansę, pod warunkiem ujęcia jej w rządowym programie

– Inicjatywa samorządów dotycząca przyspieszenia budowy zakopianki nie jest czymś nowym – przyznaje poseł Edward Siarka (PiS). – W tym jednak przypadku udało się zjednoczyć wszystkie poziomy samorządów, tj. gmin i starostw, powiatów nowotarskiego i tatrzańskiego, by wzmocnić starania o budowę, a dokładnie – przebudowę drogi krajowej nr 47 od Rdzawki do Nowego Targu – mówi poseł, który już wcześniej, jako samorządowiec jednej z podhalańskich gmin, był zaangażowany w starania o zakopiankę i nadal wspiera działania na rzecz tej inwestycji.

Budowa ekspresowej zakopianki była przewidziana do realizacji już w 2007 roku. Wtedy nawet przedsięwzięcie planowano aż do Zakopanego. W 2009 r. zmianą Programu Budowy Dróg Krajowych, przyjętą przez Radę Ministrów, ta inwestycja została wykreślona. Niestety, zadanie to nie znalazło się w kolejnej edycji rządowych planów inwestycyjnych, w więc w PBDK 2011 – 2015, choć posiadało już wydaną decyzję środowiskową. Był to skutek protestów, jakie podejmowały samorządy i społeczności lokale, blokując możliwość dokonania ostatecznych uzgodnień co do przebiegu drogi. Głównie dotyczyło to Szaflar, Białego Dunajca i Poronina. Poseł Siarka jednak przypomina, że w przypadku akurat odcinka do Nowego Targu protesty nie miały miejsca. Tam tylko pojawiła się jedna wątpliwość w okolicy Klikuszowej i dotyczyła niewielkiej korekty jaką mieszkańcy zgłosili do propozycji zawartych w koncepcjach planowanego przebiegu.

– Widzimy jak duży postęp następuje na budowie zakopianki od Lubnia do Rabki oraz dostrzegamy jak problem nabrzmiewa, obserwując to co działo się na tej trasie na przykład ostatnio w okresie sylwestrowym czy w ogóle w weekendy. Stąd więc pojawiła się ta ostatnia inicjatywa samorządów, apelująca o budowę zakopianki do Nowego Targu – mówi poseł Edward Siarka i podkreśla, że oczywiście jej powodzenie uzależnione jest od wpisania inwestycji do PBDK.

– W tej chwili skupiamy się na tym, by doprowadzić do wpisania tego zadania na listę rządowego programu jako inwestycji przewidzianej do realizacji i nakreślenia ostatecznego terminu jej wykonania – zaznacza poseł. Dodaje też, że właśnie podjął wstępne rozmowy z ministrem infrastruktury i budownictwa. Chce doprowadzić do spotkania, by w gronie posłów i samorządowców tę sprawę przedstawić w resorcie. A podstawą rozpoczęcia rozmów jest właśnie stanowisko, które samorządy subregionu podhalańskiego przyjęły i przesłały do MIiB oraz do kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministra Środowiska, marszałka i wojewody Małopolski, GDDKiA oraz parlamentarzystów regionu.

Rok 2018 będzie jednak raczej nierealny dla rozpoczęcia tej inwestycji. Problem może wiązać się z utratą ważności decyzji środowiskowej i koniecznością przeprowadzenia ponownych procedur i przygotowania dokumentacji projektu. Poseł Edward Siarka jako czas rozpoczęcia budowy raczej wskazuje rok 2020, zastrzegając: pod warunkiem wpisania tego zadania do PBDK jeszcze w tym roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5