Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Modlin przynosi straty. Czy na lotnisko wrócą przewoźnicy?

| ju źródło: Rynek Infrastruktury/ Gazeta Wyborcza 06.08.2013

 

Modlin przynosi straty. Czy na lotnisko wrócą przewoźnicy?
fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin

Zobacz więcej na temat:

Warszawa-Modlin

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od grudnia ubiegłego roku lotnisko w Modlinie straciło przynajmniej 33 mln zł. Mimo ponownego otwarcia portu na początku lipca żadna z tanich linii lotniczych nie zdecydowała się na powrót do Modlina. „Gazeta Wyborcza” zastanawia się, czy można zmusić tych przewoźników do tego, by zaczęli tam lądować.

Każdy dzień bez startów i lądowań w Modlinie to koszt rzędu 150-180 tys. zł. Mimo, iż po remoncie pasa startowego lotnisko czynne jest od lipca, Wizz Air na stałe chce pozostać na Okęciu, Ryanair natomiast do końca sezonu letniego.

 

Władze Modlina utrzymują, że lotnisku nie grozi utrata płynności finansowej. Sytuację ratuje bowiem wdrożenie programu oszczędnościowego. Marcin Danił, wiceprezes portu przekonuje, że większość usług, jak sprzątanie czy ochrona, zlecana jest w bardzo ograniczonym zakresie. Ubyło również etatów, z 250 do nieco ponad 200. Spółka posiada również oszczędności z czasów, kiedy lotnisko jeszcze działało. Wówczas w ciągu ponad pięciu miesięcy przez port przewinęło się 900 tys. podróżnych. Ponadto port miał też środki na dalsze inwestycje i rozbudowę terminalu. Nikt jej teraz nie planuje.

 

- Pamiętajmy, że wynik ekonomiczny portu to jeden aspekt. Drugim jest przemyślane kształtowanie systemu transportu lotniczego w Polsce w skład którego wchodzą porty lotnicze i ich przestrzenne rozmieszczenie. Patrząc z punktu widzenia systemu, budowa lotniska w Modlinie była dobrą decyzją bo stanowi ono port zapasowy dla Warszawy, może przyjmować część samolotów w przypadku tymczasowego zamknięcia portu im. Chopina dla ruchu lotniczego. Miasto o wielkości Warszawy, aspirujące do odgrywania wymiernej roli w kształtowaniu Europy, powinno dysponować lotniskiem zapasowym właśnie o cechach portu regionalnego – komentuje Dominik Boniecki, ekspert lotniczy z firmy Comarch.

 

Po koniec grudnia ubiegłego roku, zgodnie z decyzją WINB, z powodu usterek wykrytych na betonowych progach drogi startowej (08 i 26), funkcjonalność lotniska została ograniczona. Jeszcze w grudniu wykonawca pasa, firma Erbud na mocy podpisanej umowy, zobowiązany został do wykonania napraw gwarancyjnych. Przyjęty przez wykonawcę sposób napraw okazał się niewystarczający. W konsekwencji na początku stycznia WINB podtrzymał decyzję o wyłączeniu z użytkowania betonowych części drogi startowej i polecił wykonanie kompleksowych napraw pasa. W lutym 2013 roku ITWL dostarczył wyniki ekspertyz, które jako bezpośrednią przyczynę powstania uszkodzeń na drodze startowej wskazują użycie przez generalnego wykonawcę niewłaściwego kruszywa (zanieczyszczonego ziarnami węglanowymi i węglanowo-ilastymi).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5