Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Morawski: Rynek drogowy zahamował. Zatrudnienie w branży maleje

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 30.10.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Morawski: Rynek drogowy zahamował. Zatrudnienie w branży maleje
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

GDDKiA
Zzpd
Branża drogowa

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Po stronie inwestorów drogowych mamy zastój. Nastąpiło zahamowanie możliwości absorpcji środków unijnych. Odbija się to na branży. Widać już stagnację w wynagrodzeniach. Najbardziej odczuwają to osoby pracujący w terenie – mówi Krzysztof Morawski, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Drogownictwa RP.
- Po stronie inwestorów, jak GDDKiA, wojewódzkie, powiatowe i miejskie zarządy dróg - mamy zastój. Przedsiębiorstwa nie notują dużej ilości zamówień od największego inwestora, czyli GDDKiA. Inwestują głównie głównie gminy i województwa. Można dostrzec, że nastąpiło zahamowanie możliwości absorpcji środków unijnych. Zablokowano w budżetach środki na inwestycje, wstrzymano zadania dotyczące rozbudowy sieci drogowej. Budżet kraju ma mniej środków na zadania inwestycyjne, niż to co zapisano w programie budowy dróg. W wielu firmach zatrudnienie maleje. Widać stagnację w wynagrodzeniach. Najbardziej odczuwają to osoby pracujące w terenie – mówi Krzysztof Morawski, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Drogownictwa RP.

Branża czeka na nowego dyrektora

Zastój odczuwają zwłaszcza te przedsiębiorstwa, które czekają na nowe inwestycje. Nastąpiło zahamowanie ze strony zamawiających. Według szefa związku drogowców wiąże się to z chaosem po zmianie prawa zamówień publicznych. Problemem dla części przedsiębiorstw jest także przewartościowanie rynku w kierunku modelu kontraktów „zaprojektuj i wybuduj”. Część firm, która zajmowała się tylko projektowaniem znalazła się w trudnej sytuacji. Nie bez znaczenia jest też karuzela kadrowa w państwowych instytucjach.
- To kwestia ustabilizowania sytuacji w GDDKiA i jej przyszłości. Zmieniająca się polityka kadrowa nie sprzyja branży. Od dłuższego czasu trwa konkurs na głównego dyrektora GDDKiA. To powoduje niepewność, bo nie wiadomo, jak to się przełoży na sytuację. Czy będzie to fachowiec, czy może wizjoner marzący o wielkich inwestycjach. A na tym stanowisku powinien znaleźć się człowiek, który zna specyfikę tej branży – dodaje Morawski.

Dla wykonawców wciąż jest nadzieja. Jeżeli sytuacja po stronie zamawiających i nowego prawa szybko się wyklaruje, to firmy są w stanie odbić się z trudnej sytuacji. W branży trwa debata, jakie kryteria pozacenowe dobierać w przetargach. Według Krzysztofa Morawskiego praca Rady Ekspertów przy ministrze infrastruktury udowadnia, że zamawiający są zgodni z wykonawcami. Czas odejść od dyktatu najniższej ceny. Pozostaje tylko kwestia, jak klarownie i jasno zapisać pozacenowe kryteria.

- By uniknąć kolejnych nietrafionych przetargów ważne jest, żeby przejrzyście pokazywać, kto i gdzie ponosi odpowiedzialność za postęp prac, i wpisać podział odpowiedzialności do prawa zamówień publicznych. W ten sposób unikniemy rozmytej odpowiedzialności za ewentualne problemy z inwestycją – tłumaczy.

Sytuacja coraz lepsza – ale nie u wszystkich

Bardzo dobrym rozwiązaniem dla pracowników branży drogowej są klauzule społeczne stosowane w przetargach– pod warunkiem, że byłyby używane prawidłowo. Jednak zapis o klauzulach społecznych jest często tak konstruowany przez zamawiających, że nie pasuje do realiów rynku. - Jeżeli zamawiający w specyfikacji zamówienia zapisuje, że 70 proc. załogi na umowę o pracę - to znaczy, że pozostałe 30 proc. ma umowy cywilno – prawne, umowy śmieciowe. To powoduje, że rynek będzie oscylował wokół najniższego wynagrodzenia – komentuje przewodniczący związku.

Krzysztof Morawski dodaje, że o ile u przedsiębiorców sytuacja do niedawna jeszcze była względnie stabilna, to już u zamawiających od lat trwa stagnacja wynagrodzeń. Drogowcy pracujący dla samorządów i zarządów dróg nie mogą liczyć na dobre zarobki. - W GDDKiA nie było podwyżek od 9 lat. Brakuje fachowców w urzędach wojewódzkich i w Generalnej Dyrekcji. Wynagrodzenia są nieadekwatne do rynku – mówi Morawski. - Osoba która nadzoruje od strony zamawiającego budowę 30 kilometrów drogi zarabia wielokrotnie mniej, niż jego kolega realizujący kontrakt po stronie wykonawcy. To również nie jest sytuacja dobra dla rynku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5