Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Żegluga - Polska

Morska żegluga promowa ma swoje pięć minut. Czy je wykorzysta?

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 24.05.2016

 

Morska żegluga promowa ma swoje pięć minut. Czy je wykorzysta?
intermodal_Fot. Rohlig Suus Logistic

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Rozwój infrastruktury drogowej w połączeniu z unijną polityką transportową i ekologiczną sprawiły, że dzisiaj mamy bardzo dobrą sytuację na rynku przewozów promowych. Mamy rzeczywiście swoje 5 minut, które musimy wykorzystać – podkreśla Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA.
Boom gospodarczy na Bałtyku

Wzrost ceny ropy naftowej był tym, co niestety zaważyło w ostatnich latach na kondycji promowych przewoźników. W pewnym momencie cena ropy sięgnęła rekordowych 150 dolarów za baryłkę. Obecnie wynosi 50 dolarów za baryłkę, a było nawet, że zeszła do 30 dolarów. – Równocześnie nastąpiło udrożnienie połączeń drogowych, co zwiększyło liczbę pojazdów transportowych na promach. Mamy więc boom wywołany zewnętrznymi czynnikami – mówił Piotr Redmerski, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Poprawa rynkowej sytuacji zawarzyła więc na decyzji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA.. W 2014 roku kupiła prom, który ma 2620 m linii ładunkowej. Mazovia, obecnie flagowa jednostka przewoźnika, kursuje na linii Świnoujście – Ystad. Dla porównania: średnia linia ładunkowa promów, łącznie kursujących na tym morskim połączeniu, wynosi 1800 m, a średnia liczba przewożonych pojazdów to 70. Mazovia może zabrać na pokład nawet 130 pojazdów ciężarowych.

Udrożnienie szlaków drogowych przyczyniło się do pozyskania klientów promów, między innymi z Bułgarii, Węgier czy z Turcji. Większa jednostka ma więc swoje ekonomiczne uzasadnienie. W rachunku stanowiącym podstawę decyzji o zakupie promu brano więc pod uwagę obecnie sprzyjającą sytuację na rynku ropy ze świadomością, że ta koniunktura nie jest wieczna i korzystna cena nie utrzyma się w nieskończoność. Zatem – jak zaznaczył prezes Piotr Redmerski – teraz jest najlepszy czas, by pomyśleć o przyszłości wymieniając jednostki pływające.

Przyszłość: duży tabor z gazowym zasilaniem

Na linii Świnoujście – Ystad obecnie kursuje łącznie 11 promów, których średni wiek sięga 27 lat. Przy dobrej obsłudze mechaników mogą one pływać nawet przez 40 lat. – Ale następuje ich zużycie ekonomiczne, bo 1800 m linii ładunkowej to jest już zdecydowanie za mało. Trzeba zacząć myśleć o budowie nowych i organizować finansowanie promów o linii ładunkowej 3000 – 3500 m – podkreślił Piotr Redmerski. Ta wielkość bowiem zabezpiecza promowych przewoźników na przyszłość, a też pod względem obciążenia transportami staje się niezbędna w kursach pomiędzy Świnoujściem i Ystad.

Zdaniem prezesa Redmerskiego stopa zwrotu promowych inwestycji jest pewna. Ponadto potrzeba dostosowania jednostek do nowych oczekiwań w przewozach promowych jest szansą na wprowadzenie zmian technologicznych, a więc wybudowania promów zasilanych gazem. Taka przykładowa jednostka już powstała z dofinansowaniem funduszy europejskich. Jej koszt sięgnął 230 mln euro.

Pięć minut nie trwa wiecznie

Budowa nowego promu trwa 3-4 lata. Według szacunków Piotra Redmerskiego w ciągu najbliższych dziesięciu lat trzeba będzie wprowadzić na połączeniu Świnoujście – Ystad w miejsce starych jednostek 6 nowych promów. Popyt na przewozy stworzy miejsce dla kolejnych jeszcze dwóch.

– Teraz, wspólnie z konkurencją, przewozimy 380 tys. samochodów ciężarowych, a w 2020 obliczamy, że będzie to między 450 a 500 tys. Oznacza to wzrost zapotrzebowania o ok. 10 procent rocznie – prezes Piotr Redmerski przytacza kalkulacje argumentujące potrzebę unowocześnienia taboru pływającego. – Nasza branża przezywa rozkwit i trzeba to wykorzystać, bo 5 min nie trwa wiecznie. Wraz z funduszami unijnymi pojawiła się szansa, by pozyskać nowe promy – podkreślił.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5