Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Energetyka | Biznes - Warmińsko-mazurskie

Most Polska-Litwa: Stacja elektroenergetyczna Ełk Bis oddana do użytku

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.10.2015

 

Most Polska-Litwa: Stacja elektroenergetyczna Ełk Bis oddana do użytku
fot. LitGrid

 

Kluczowe inwestycje w ramach budowy mostu energetycznego Polska-Litwa – stacja elektroenergetyczna Ełk oraz linia wysokiego napięcia, zostały oddane dzisiaj, 7 października, do użytku.
Zarówno budowa stacji Ełk Bis, jak i budowa nowej linii, łączącej stację Ełk ze stacją Łomża, to kolejne inwestycje zrealizowane w ramach strategicznego projektu budowy połączenia elektroenergetycznego Polska-Litwa. Nowa stacja jest kluczowym elementem mostu energetycznego, realizowanego przez spółkę LitPol, przede wszystkim dlatego, że właśnie w Ełku znajduje się pierwszy punkt rozdziału energii po polskiej stronie. Obiekt umożliwi również doprowadzenie do obiektu linii 400 kV oraz wyprowadzenie linii 110 kV. Ełk Bis, jako jedyna stacja elektroenergetyczna po północno-wschodniej stronie Polski, ma zasilanie na poziomie 400 kV.

- Inwestycje energetyczne w Ełku to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego regionu. To również kolejny krok na drodze do powstania pierwszego lądowego połączenia elektroenergetycznego Europy Kontynentalnej i Państw Bałtyckich – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, Arkadiusz Bąk, podczas przekazania do eksploatacji stacji elektroenergetycznej Ełk Bis i nowej linii 400 kV Ełk Bis-Łomża.

Nowa stacja, nowe linie

Do obiektu wprowadzone będą dwie główne linie przesyłowe tej części kraju – linia z kierunku granica RP ze stacji Alytus na Litwie oraz linia z Łomży. Część mocy, dostarczana przez linie o napięciu 400 kV, będzie obniżana do poziomu 110 kV. Następnie, za pomocą nowej linii 110 kV, energia będzie przesyłana do istniejącej stacji 220/110 kV Ełk. Stamtąd pięcioma liniami 110 kV trafi do lokalnej sieci dystrybucyjnej, zasilającej m.in. gospodarstwa domowe i budynki użyteczności publicznej.

Realizacja stacji Ełk Bis kosztowała około 114,4 mln zł, z czego 65,1 mln zł wyniosło dofinansowanie unijne. Budowa obiektu trwała trzy lata. Stacja elektroenergetyczna 400/110 kV Ełk Bis powstała w miejscowości Nowa Wieś Ełcka, w gminie Ełk, na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

Inwestycje są istotnym wzmocnieniem dla Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Dwutorowa linia 400 kV relacji Ełk Bis-Łomża połączy dwie stacje, znajdujące się w tych miastach. Linia ma długość 84 km, a jej realizacja trwała 48 miesięcy. Koszt budowy połączenia Ełk Bis-Łomża to około 209 mln zł netto.

Most Polska-Litwa na ukończeniu

To niejedyna w ostatnim czasie inwestycja Polskich Sieci Elektroenergetycznych, w ramach programu budowy mostu energetycznego między krajami. Pod koniec września ukończony został graniczny odcinek połączenia Polska-Litwa, a wcześniej, w pierwszej połowie miesiąca, do eksploatacji oddane zostały dwie stacje elektroenergetyczne: SE Ostrołęka i SE Stanisławów.

Ponadto w lipcu przekazana do eksploatacji została linia 400 kV relacji Miłosna – Siedlce Ujrzanów oraz stacji Siedlce Ujrzanów. Ukończono również budowę SE 400/220/110 kV Ołtarzew, SE 400 kV Łomża, SE Narew, linii 400 kV Narew – Ostrołęka, rozbudowy stacji 220/110 kV Ostrołęka o rozdzielnię 400 kV, budowy SE 400/110 kV Siedlce oraz linii 400 kV Miłosna – Siedlce Ujrzanów.

Celem całego projektu mostu energetycznego Polska-Litwa jest połączenie rynku europejskiego oraz rynków energii elektrycznej krajów bałtyckich (w tym Litwy, Łotwy i Estonii). Realizacja projektu nie tylko wzmocni bezpieczeństwo energetyczne w Europie, ale również poprzez wzmocnienie i rozbudowę krajowej sieci przesyłowej w centralnej i północno – wschodniej Polsce, przyczyni się do poprawy jakości i niezawodności zasilania odbiorców energii elektrycznej na tym obszarze. Łączna wartość inwestycji to 1,8 mld zł.


Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5