Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Polska

MTBiGM nie rozszerzy sieci TEN-T

| Łukasz Malinowski źródło: Sejm 22.02.2012

 

MTBiGM nie rozszerzy sieci TEN-T
Fot. Grzegorz Kilian, commons.wikimedia.com cc3.0

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie włączy do sieci TEN-T Odrzańskiej Drogi Wodnej, połączenia Dunaj – Odra – Łaba, Kanału Śląskiego i Dolnej Wisły - wynika z odpowiedzi na interpelację posłanki Ewy Wolak w tej sprawie.

Na postulat posłanki Wolak wpisania do sieci TEN-T Odrzańskiej Drogi Wodnej, połączenia Dunaj – Odra – Łaba, Kanału Śląskiego i Dolnej Wisły, Ministerstwo odpowiada, że: - Biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania prawne w UE odnośnie do ochrony środowiska oraz nowych wytycznych Unii w zakresie sieci TEN-T, przygotowanie i realizacja możliwych projektów z tego zakresu stanowi proces o długim horyzoncie czasowym - – tłumaczy Maciej Jankowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

 

„Byłe Ministerstwo Infrastruktury i obecne MTBiGM przeanalizowały i skonsultowały możliwości rozbudowy sieci dróg wodnych śródlądowych w standardzie sieci TEN-T (IV i V klasa żeglowności) na terytorium Polski i państw sąsiednich. Wynika z nich, że najbardziej realne jest przeprowadzenie rewitalizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej i oparcie na tym szlaku wodnym głównego połączenia wodnego Polski z krajami ościennymi.

 

W trybie obecnie trwającego procesu rewizji wytycznych UE w sprawie sieci TEN-T w zakresie drogi wodnej Odry nasz resort postulował uwzględnienie na tej sieci kolejnego odcinka od Brzegu Dolnego do ujścia Nysy Łużyckiej. Udrożnienie tego odcinka stanowiłoby jeden z etapów rewitalizacji drogi wodnej na całym jej odcinku. Pozwoliłoby to otworzyć możliwość połączenia z siecią dróg wodnych Dunaj – Odra – Łaba. Istotna dla powodzenia tego projektu jest także budowa kanałów łączących dorzecza ww. rzek na terytorium Republiki Czeskiej i Słowacji. Kwestia ta jest obecnie przedmiotem studium wykonalności, które przyniesie odpowiedź na pytanie o uzasadnienie ekonomiczne takiego przedsięwzięcia.

 

Komisja Europejska w swoim projekcie nowych wytycznych UE w sprawie sieci TEN-T, opublikowanym 19 października 2011 r., zaproponowała pozostawienie na tej sieci jedynie fragmentu dolnego odcinka Odry. Strona polska wielokrotnie przekazywała zarówno Komisji, jak i odpowiedniej grupie roboczej Rady negatywne stanowisko w tej sprawie. Obecnie MTBiGM, w trybie prac grupy roboczej Rady, zaproponowało rozważenie uwzględnienia także III klasy żeglowności na sieci TEN-T w ściśle uzasadnionych przypadkach. Dotyczyłyby one także Odrzańskiej Drogi Wodnej.

 

Biorąc pod uwagę możliwości finansowe, restrykcyjne przepisy UE w zakresie ochrony środowiska i konieczność realizacji innych priorytetów w zakresie infrastruktury transportu, zadania te będą mogły być wdrażane etapami w znacznie dłuższym horyzoncie czasowym, niż obejmuje SRT. Jednocześnie należy zauważyć, że projekt przekształcenia górnej Wisły w drogę wodną IV klasy nie jest objęty obecną SRT z uwagi na zbyt wstępny etap planistyczny i zbyt odległy horyzont czasowy ewentualnej jego realizacji, o ile w dzisiejszych i przyszłych uwarunkowaniach jest to w ogóle możliwe.”
 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS