Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Zachodniopomorskie

Multum inwestycji dla portów Szczecin i Świnoujście

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.12.2015

 

Multum inwestycji dla portów Szczecin i Świnoujście
fot. Port Szczecin

Więcej z regionu:

Zachodniopomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwsza inwestycja z budżetu CEF na lata 2014-2020 w polskim porcie będzie realizowana w ramach Autostrady Morskiej Świnoujście – Trelleborg. Wartość umowy to prawie 30 mln euro, a to tylko początek listy inwestycji w zachodniopomorskim porcie. – Porty w Szczecinie i Świnoujściu, to porty uniwersalne obsługują każdy rodzaj ładunków z wykorzystaniem każdej technologii przeładunku i transportu. Dalej stawiamy na tę uniwersalność – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Zbigniew Miklewicz.
Leonard Dolecki, portal „RynekInfrastruktury.pl”: Jaki wpływ na rozwój i działalność portu będzie miała inwestycja realizacji autostrady morskiej Świnoujście-Trelleborg dofinansowywana przez CEF?

Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście: Terminal Promowy w Świnoujściu to największy dynamicznie rozwijający się terminal promowy w rejonie Bałtyku. Dziennie w kierunku Skandynawii wypływa 11 promów. Z roku na rok systematycznie rośnie wielkość obsługiwanej masy towarowej, w liczbach wynosi to ok. 7%. Połączenie bardzo sprawne i dynamicznie się rozwija, zostało to zauważone przez Unię Europejską, która w 2014 r. nadała mu status „Autostrady Morskiej”. Przyszła inwestycja stanowi element projektu globalnego dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk. Przedsięwzięcie jest kontynuacją współpracy właśnie w ramach „Autostrady Morskiej” z Portem Trelleborg rozpoczętej w minionym roku.

Jaki będzie wpływ tej inwestycji na infrastrukturę portu?

Efektami realizacji projektu po stronie polskiej będzie wybudowanie infrastruktury portowej do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów w Terminalu Promowym w Świnoujściu oraz świadczenie nowego rodzaju usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych w 2020 r. Szacujemy, że do 2040 r. liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie. Dodam, że inwestycje będą także realizowane u naszego szwedzkiego partnera – portu w Trelleborgu.

Jakie kolejne inwestycje planuje przeprowadzić Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście?

Listę inwestycji otwierają projekty ukierunkowane na poprawę dostępności do naszych portów od strony morza, tj. w Świnoujściu pogłębienie portu wewnętrznego do głębokości 14,5 m oraz pogłębienie toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia do głębokości 12,5 m. Dodam, że są to inwestycje, które zrealizuje Urząd Morski w Szczecinie. Przewidujemy dalszą rozbudowę w Szczecinie infrastruktury portowej w rejonie obsługi głównie ładunków masowych oraz drobnicy, tak aby możliwa była obsługa większych statków. Naszym celem jest tutaj przystosowanie basenów portowych i nabrzeży do głębokości toru wodnego, czyli do 12,5 m. Dodatkowo mamy w planach zagospodarowanie na cele logistyczne i na przemysł przyportowy, w Szczecinie Ostrowa Grabowskiego, a w dalszej perspektywie Ostrowa Mieleńskiego. Kolejną inicjatywą będzie przebudowa w Szczecinie obszaru Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego do 12,5 m. Drugim bardzo ważnym obszarem naszego zaangażowania jest przebudowa stanowisk numer pięć i sześć w Terminalu Promowym w kierunku intermodalności.

Czy planowane jest zwiększenie udziału kolei w wywozie ładunków z portu?

W zespole portowym Szczecin-Świnoujście przeładunki z udziałem transportu kolejowego stanowią blisko 50%. W naszych planach rozwojowych przewozy intermodalne odgrywają ważną rolę. Stąd m.in. projekt inwestycyjny na Terminalu Promowym w Świnoujściu. Dodam, że w latach 2011-2014 zrealizowaliśmy w obu portach inwestycję związaną z modernizacją infrastruktury kolejowej. W ramach projektu przebudowano i zmodernizowano łącznie prawie 36 km torów oraz 134 rozjazdy. W efekcie parametry tych torów kolejowych dostosowano do wymogów taboru eksploatowanego na trasach międzynarodowych magistrali kolejowych E-59 oraz CE-59. Wartość inwestycji to 77 mln zł, w tym dofinansowanie unijne na poziomie prawie 53 mln złotych.

Jakie znaczenie mają dla Portu w Szczecinie i Świnoujściu inwestycje dla Odry?


Odrzańska Droga Wodna to duży potencjał, jednak przez lata zaniedbań w zakresie utrzymania żeglowności szlaku, z żalem stwierdzam, że niewykorzystany. Dzisiaj wolumen przeładowywanych ładunków z wykorzystaniem żeglugi śródlądowej wynosi zaledwie 4%. W kwietniu br. została podpisana umowa z rządem niemieckim. Zakłada ona szereg działań inwestycyjnych na Odrze. W ich rezultacie ta rzeka będzie miała szanse na gospodarcze ożywienie. Sądzę także, że włączenie Odry do korytarza Bałtyk-Adriatyk stanowiłoby ogromną szanse rozwojową dla transportu rzecznego.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS