Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Musimy dogonić Zachód. Rewolucja 4.0. dociera do Polski

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.11.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Musimy dogonić Zachód. Rewolucja 4.0. dociera do Polski

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Trzeba się mocno zastanowić nad tym, jak dogonić kraje Europy Zachodniej i ile elementów możemy wprząc w rozwój, po to, by nie ewolucyjnie, a rewolucyjnie być w stanie pozostać konkurencyjną gospodarką – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Narloch, dyrektor zarządzający Roland Berger w Polsce.
Emilia Derewienko, „RynekInfrastruktury.pl”: Mamy do czynienia z rewolucją czy może z ewolucją?

Tomasz Narloch, dyrektor zarządzający Roland Berger w Polsce: To czwarta rewolucja jeśli chodzi o przemysł. Mówimy o niej wtedy, kiedy mamy do czynienia ze skokową zmianą. Czym ona jest podyktowana? Kilkoma, około dziesięcioma elementami, dzięki którym przemysł może dokonać kolejnego skoku jakościowego. Kraje Europy Zachodniej czy Stany Zjednoczone upatrują w tym swoją szansę dalszego rozwoju: zatrzymania przemysłu w swoich krajach, podniesienia konkurencyjności i zapewnienia wzrostu. Jest to oczywiście zmiana skokowa, która generuje konieczność rozwoju gospodarek pozostałych krajów, by były w stanie nawiązać konkurencję. Rynek polski na razie obserwuje te działania, nie robi tego na wielką skalę, ale wdrażanie pojedynczych elementów jest już zauważalne. Warto zwrócić uwagę na fakt, że luka związana z poziomem kosztów pracy u nas i w Europie Zachodniej jest coraz skuteczniej wyrównywana. Musimy się mocno zastanowić nad tym jak dogonić kraje Europy Zachodniej i ile elementów jesteśmy w stanie wprząc w rozwój, po to, by nie ewolucyjnie, a rewolucyjnie być w stanie pozostać konkurencyjną gospodarką.

Jakie najlepsze elementy cyfryzacji i wyróżnień na kolei może pan wskazać?

Na świecie przykładów cyfryzacji przemysłu w ogóle, jak i w branży kolejowej, jest całkiem sporo – właściwie na każdym elemencie łańcucha wartości. Zarówno jeśli chodzi o udogodnienia bezpośrednio dla klientów, działalność operacyjną, tabor czy też infrastrukturę, jest tych przykładów wiele i przynoszą one konkretne korzyści. Natomiast w Polsce pojawiły się pierwsze jaskółki, takie jak chociażby działania w kierunku wprowadzenia pierwszego wspólnego biletu na podróż łączoną. Można także wyróżnić temat wykorzystania nowoczesnej technologii dronów w PKP Cargo do monitorowania towaru czy rozwiązania producentów taboru, ułatwiające życie klientowi, dzięki którym jesteśmy w stanie odnaleźć miejsce dla siebie w zatłoczonym pociągu. Polska jest zdecydowanie na samym początku drogi.

Trzeba się również zastanowić jakie są główne bariery rewolucji przemysłowej na kolei, a są nimi dostęp do kapitału i zasoby. Należy rozmawiać o tym, jak się pozyskać dostęp do tego kapitału i zapewnić odpowiednich specjalistów na najwyższym poziomie.

Wraz ze wzrostem technologii zmniejsza się rola człowieka, natomiast pojawią się nowe kompetencje, które będzie trzeba nadzorować. Czy możemy jednak spodziewać się jakichś masowych zwolnień?

Na pewno jeżeli chodzi o podstawowe zawody, które będą przejmowane przez elementy przemysłu 4.0., np. inteligentne roboty, możemy się spodziewać w jakimś stopniu utraty miejsc pracy. Jednocześnie powstaną jednak nowe zawody, pojawia się pytanie, czy pracownicy, którzy utracą pracę, będą w stanie przekwalifikować się. Powstaje luka kompetencyjna, która może spowodować strukturalne bezrobocie – niektóre kompetencje przestaną być potrzebne, inne staną się niezbędne. Należy zwrócić szczególną uwagę jak odpowiednio zarządzać taką transformacją.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS