Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Mysiorski: Największy problem PPP to bariera mentalna (cz. I)

| Łukasz Malinowski źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.05.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Mysiorski: Największy problem PPP to bariera mentalna (cz. I)
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Mam poczucie, że bariera mentalna nadal pozostaje największą przeszkodą realizacji projektów w formule PPP. Trudna jest zmiana podejścia do współpracy – mówiąc obrazowo: z modelu przeciągania liny miedzy partnerami, na model wspólnej jazdy partnerów na jednym wózku – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Bartosz Mysiorski, wiceprezes zarządu Fundacji Centrum PPP.
„RynekInfrastruktury.pl”: W zeszłym roku w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury zwracał Pan uwagę na to, że oprócz barier prawnych poważną przeszkodą stojącą na drodze szerszemu stosowaniu formuły PPP w Polsce jest bariera mentalna. Czy w obu tych kwestiach coś przez ostatnie kilkanaście miesięcy się zmieniło? Czy poprawione zostały przepisy? Czy nowa władza inaczej patrzy na PPP?

Bartosz Mysiorski, wiceprezes zarządu Fundacji Centrum PPP: Mam poczucie, że bariera mentalna nadal pozostaje największą przeszkodą realizacji projektów w formule PPP. Niski kapitał społeczny, a w szczególności brak zaufania powoduje, że wspólna realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych przez władze publiczne oraz sektor prywatny jest trudna. Trudna jest bowiem zmiana podejścia do współpracy – mówiąc obrazowo: z modelu przeciągania liny miedzy partnerami, na model wspólnej jazdy partnerów na jednym wózku.

Pod względem instytucjonalno-prawnym jest dużo lepiej. Po zmianie rządu – doszło do konsolidacji resortów i poprzednio nie zawsze zgodnie współpracujące w dziedzinie PPP (a niekiedy wręcz rywalizujące) ze sobą Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwo Gospodarki zostały scalone w jedno Ministerstwo Rozwoju, gdzie dobrze funkcjonuje Departament PPP.

Prawnie natomiast doszło do jednej, ale bardzo istotnej zmiany ustawy PPP (w przepisach przejściowych ustawy o rewitalizacji), która ostatecznie rozwiewa wcześniejsze wątpliwości podmiotów publicznych co do klasyfikacji wynagrodzenia partnera prywatnego wypłacanego przez podmiot publiczny. Owo wynagrodzenie, będące ekwiwalentem nakładów na finansowanie wytworzenia, nabycia lub ulepszenia środków trwałych niezbędnych do realizacji projektu, klasyfikowane jest obecnie jako wydatek majątkowy (a wcześniej najczęściej jako wydatek bieżący) – co ma fundamentalne znaczenie dla podmiotów publicznych bo teraz taka płatność nie rzutuje negatywnie na wskaźnik zadłużenia jednostek publicznych. Rozwianie tej wątpliwości powoduje, że zaczynają pojawiać się projekty PPP z mechanizmem płatności opartym na dostępności, a to może przyspieszyć proces rozwoju polskiego rynku PPP.

Na początku kwietnia rozpoczęła się budowa Sądów w Nowym Sączu. Czy jeszcze przez wiele lat to właśnie ten projekt będzie podawany jako dobry przykład? Kiedy doczekamy się inwestycji w infrastrukturę liniową?

Dobrych przykładów jest więcej. Instalacja Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych w Poznaniu, rewitalizacja terenów przydworcowych w Sopocie czy cały szereg projektów poprawy efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej to projekty które powodują, że coraz więcej podmiotów publicznych z nadzieją spoglądają na PPP.

Jeśli zaś chodzi o projekty liniowe to w tej chwili rzeczywiście mamy niedosyt – zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę ogromne potrzeby publiczne zestawione z niewystarczającymi środkami oraz spory apetyt sektora prywatnego na tego typu projekty. Są co prawda toczące się postępowania na przebudowę i utrzymanie sieci dróg wojewódzkich (dolnośląskie oraz kujawsko-pomorskie), ale to wciąż mało.

Kolejne części wywiadu z Bartoszem Mysiorskim do przeczytania wkrótce na naszym portalu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5