Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Mysiorski: PPP może wspomóc Program Budowy Dróg Krajowych (cz. II)

| Łukasz Malinowski źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.05.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Mysiorski: PPP może wspomóc Program Budowy Dróg Krajowych (cz. II)
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Obecna perspektywa 2014-2020 jest ostatnią tak hojną transzą środków z UE i dziś ci wszyscy, którzy nie nauczą się korzystać z takich narzędzi jak partnerstwo publiczno-prywatne, po roku 2020 będą mieli poważny problem z realizacją inwestycji – mówi w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" Bartosz Mysiorski, wiceprezes zarządu Fundacji Centrum PPP.
„RynekInfrastruktury.pl”: Dlaczego projekty PPP, które udaje się zrealizować w Polsce są stosunkowo małe?

Bartosz Mysiorski, wiceprezes zarządu Fundacji Centrum PPP: Rzeczywiście wartość polskich projektów PPP znacząco odbiega od średniej europejskiej. Ma to ścisły związek z dominacją szczebla samorządowego na rynku. Niska wartość projektów wynika z rozdrobnienia świadczonych usług oraz z pragmatycznej ostrożności rozpoczynania działań tj. od projektów małych i stosunkowo prostych do bardziej skomplikowanych iw większych wartościowo.

Natomiast wydaje się, że wartość projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego będzie rosła nie tylko w wyniku nabywania doświadczeń przy realizacji mniejszych projektów oraz zwiększenia umiejętności i zdolności organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, ale także w wyniku wejścia władz samorządowych szczebla regionalnego na rynek PPP z projektami realizacji usług znajdujących się w domenie ich odpowiedzialności – projekty drogowe (np. wspomniane województwo dolnośląskie i kujawsko-pomorskie), szpitale (starostwo żywieckie) czy sieci szerokopasmowe (np. województwa warmińsko-mazurskie, mazowieckie, podkarpackie).

Nie brakuje jednak projektów dużych. Najważniejsze z nich to spalarnia w Poznaniu (800 mln zł), rewitalizacja dworca z Sopocie (100 mln zł), 2 parkingi we Wrocławiu (100 mln zł), szpital powiatowy w Żywcu (150 mln zł), oczyszczalnia ścieków Konstancin Jeziorna (270 mln zł), warmińsko-mazurska sieć szerokopasmowa (400 mln zł), instalacja przetwarzania odpadów mech.-bio Racibórz (130 mln zł), termomodernizacja obiektów oświatowych w Bytomiu (50 mln zł) i akademik UJ CM Kraków (80 mln zł).

Jaką rolę odegrała łatwo dostępność środków pomocowych UE?

Niebagatelną. Rzeczywiście nierzadko bywa tak, że tam gdzie dostępne są środki europejskie podmioty publiczne ostatecznie nie decydują się na PPP. Musimy jednak pamiętać o kilku istotnych faktach. Po pierwsze, są dziedziny usług publicznych w których środki UE są niedostępne. Po drugie, środki europejskie są zazwyczaj przeznaczone jedynie na budowę infrastruktury, a nie jej późniejsze utrzymanie – co w perspektywie np. 30 lat bywa często kosztem większym, niż sama budowa. Po trzecie, możliwe jest przecież łączenie środków UE z PPP i kreowanie tzw. mieszanych projektów PPP (blended PPPs) – co ważne wartość projektu ma tu drugorzędne znaczenie bo w Polsce realizowane są mieszane projekty PPP zarówno duże (np. za ponad 700 mln zł), jak i niewielkie (np. takie o wartości do 20 mln zł).

Poza tym, obecna perspektywa 2014-2020 jest ostatnią tak hojną transzą środków z UE i dziś Ci wszyscy, którzy nie nauczą się (w relatywnie przyjaznych okolicznościach) korzystać z takich narzędzi jak partnerstwo publiczno-prywatne, po roku 2020 będą mieli poważny problem z realizacją inwestycji i dostarczaniu wysokiej jakości usług publicznych.

Obecnie minister Adamczyk mówi o tym, że realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad wyceniana jest na ponad 200 mld zł i dostępne jest ponad 100 mld zł środków. Czy wprowadzenie PPP mogłoby być rozwiązaniem?

Absolutnie tak. Zwłaszcza że dobrych przykładów realizacji drogowych projektów PPP w Polsce nie brakuje – cześć z nich rozpoczęte zostało w połowie lat 90-tych – kiedy nie było jeszcze ustawy o PPP. Niektóre z nich znakomicie funkcjonują – jak realizowana przez firmę Skanska Autostrada A1 Gdańsk-Toruń, która uznawana jest w regionie za wręcz modelowy Projekt PPP. Sądzę, że gdyby na rynku pojawiły się rzeczywiste i poważne propozycje projektów drogowych w formule PPP – chętnych po stronie prywatnej by nie zabrakło.

Pierwsza część wywiadu z Bartoszem Mysiorskim do przeczytania TUTAJ.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5