– W Polsce wiele samorządów jest coraz bardziej zadłużonych. Częściowego rozwiązania tego problemu upatrywałbym w partnerstwie publiczno-prywatnym, bo umożliwia ono, przy odpowiedniej strukturyzacji, realizację projektu bez obciążania długu – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Bartosz Mysiorski, wiceprezes zarządu Fundacji Centrum PPP.
"RynekInfrastruktury.pl": Czy sposób funkcjonowania autostrad zbudowanych w latach poprzednich w systemie koncesyjnym może zniechęcać do PPP?Bartosz Mysiorski, wiceprezes zarządu Fundacji Centrum PPP: Nie wszystkie projekty rzeczywiście funkcjonują w sposób modelowy, ale to nie jest powód by rezygnować z PPP, które przypomnę – jest tylko narzędziem. Nie jest panaceum. Naturalnie można krytykować sposób przygotowania poszczególnych konkretnych projektów PPP – ale nie PPP jako ideę, bo ta broni się znakomicie dziesiątkami projektów drogowych realizowanych z sukcesami na całym świecie.
Błędy oczywiście zostały popełnione, ale błędów nie popełnia ten, kto nic nie robi. Istotniejsze jest, w moim odczuciu, przenalizowanie tych wątpliwych przypadków i wyciągnięcie z nich wniosków na przyszłość – tak by potencjalne projekty PPP realizowały interes publiczny w najpełniejszy możliwy sposób.
Ile do tej pory powstało w Polsce inwestycji w PPP? Czy jakieś duże projekty udało się zamknąć w roku 2015?
Zawartych zostało nico ponad 100 umów co stanowi niecałe 30% wszystkich wszczętych dotychczas postępowań. W samym 2015 zawarto 21 umów, w tym warto zwrócić uwagę na projekt budowy nowego budynku Sądu Rejonowego w Nowym Sączu ( w kwietniu rozpoczęła się budowa).
źródło: www.bazappp.pl
Coraz więcej samorządów ma problem z dojściem do maksymalnego pułapu zadłużenia. Czy to będzie zwiększało ich zainteresowanie PPP?W Polsce rzeczywiście coraz więcej samorządów jest coraz bardziej zadłużonych. Częściowego rozwiązania tego problemu upatrywałbym właśnie w partnerstwie publiczno-prywatnym, bo umożliwia ono (przy odpowiedniej strukturyzacji ) realizację projektu bez obciążania długu.
Przypomnę, w nowelizowanej ustawie o PPP (w przepisach przejściowych ustawy o rewitalizacji), ostatecznie rozwiana została wątpliwość podmiotów publicznych co do klasyfikacji wynagrodzenia partnera prywatnego wypłacanego przez podmiot publiczny. Owo wynagrodzenie, będące ekwiwalentem nakładów na finansowanie wytworzenia, nabycia lub ulepszenia środków trwałych niezbędnych do realizacji projektu, klasyfikowane jest obecnie jako wydatek majątkowy (a wcześniej najczęściej jako wydatek bieżący) – co ma fundamentalne znaczenie dla podmiotów publicznych bo teraz taka płatność nie rzutuje negatywnie na wskaźnik zadłużenia jednostek publicznych.
Sądzę, że rosnące zadłużenie jst oraz perspektywa kończących się środków UE będą naturalnie kierowały uwagę podmiotów publicznych na takie narzędzia jak partnerstwo publiczno-prywatne.
Jak inne państwa z naszego regionu radzą sobie z realizacją projektów w tej formule?Z naszych sąsiadów w regionie najwięcej sukcesów w dziedzinie PPP odnieśli dotychczas Niemcy, którzy – co warto podkreślić – jeszcze kilka lat temu byli na podobnym do nas etapie rozwoju rynku PPP.
Przygotowali jednak strategię rozwoju PPP w Niemczech i wdrożyli systemowe rozwiązania dotyczące wsparcia – zarówno na poziomie regionalnym, jak i centralnym – dla podmiotów publicznych w procesie przygotowania projektów PPP.
Dziś Niemcy realizują z sukcesami sporo mniejszych projektów PPP, nie tak spektakularnych, ale wykorzystując narzędzie PPP i współpracując z sektorem prywatnym dostarczają społecznościom lokalnym i regionalnym wysokiej jakości usługi publiczne.
The third Istanbul airport (EUR 6 billion) in Turkey; − The Etlik-Ankara health campus (EUR 1.1 billion) in Turkey; − The Bilkent health campus (EUR 1.1 billion) in Turkey; − The Calais and Boulogne-sur-Mer port (EUR 863 million) in France; and − The Ijmuiden sea-lock (EUR 508 million) in the Netherlands.
źródło: http://www.eib.org/epec/library/epec_market_update_2015_en2
Dodatkowo można zwrócić uwagę na to – poniżej – bardzo ciekawe!