Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Nadużywanie metody „zaprojektuj i zbuduj” niszczy sektor firm projektowych

| Rafał Bałdys źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.12.2014

PARTNERZY DZIAŁU


zdjęcie autora

Rafał Bałdys

Wiceprezes PZPB

Członek zarządu organizacji branżowych, ekspert odpowiedzialny za sporządzanie analiz branżowych związanych między innymi z Pzp.

 

Nadużywanie metody „zaprojektuj i zbuduj” niszczy sektor firm projektowych
fo. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metoda zaprojektuj i wybuduj w polskiej rzeczywistości wysysa kapitał z sektora firm projektowych i doprowadzi do jego upadku – ostrzega Rafał Sebastian Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Budowanie polskiej infrastruktury en bloc na zasadzie zaprojektuj i wybuduj to strategiczny błąd. Trudno dziś oszacować, jak fatalna w skutkach będzie decyzja o realizacji programów drogowych i kolejowych w tzw. „żółtym FIDIC’u”. Model realizacji zaprojektuj i wybuduj administracja publiczna przyjęła jako główny sposób realizacji projektów głównie dlatego, że zdejmuje z niej odpowiedzialność za sam projekt, teoretycznie zabezpiecza przed wzrostem cen kontraktowych i co nie mniej ważne pozwala wybrać wykonawcę o dwa lata szybciej niż metodzie klasycznej.

Metoda ta nie nadaje się do realizacji liniowych inwestycji, na co wskazuje nawet sam tytuł warunków kontraktu „żółtego FIDIC’a o czym przekonali się inwestorzy publiczni w latach 2004-2008 realizujący zadania wodno- kanalizacyjne. Niestety wniosków nie wyciągnięto, a decyzję o zastosowaniu tej metody dla dróg i kolei podjęto zanim zakończono projekty pilotażowe.

Decyzję o przyjęciu, iż jest to główna metoda realizacji inwestycji transportowych w latach 2014-2020 oceniam jako błąd strategiczny i dalekosiężnych konsekwencjach. W inwestycjach - jak we wszystkim - powinna być zachowana równowaga modeli realizacji, nierównowaga rodzi problemy, których pomysłodawcy niestety nie przewidzieli. Pragnę zwrócić uwagę na pewien aspekt sprawy, który uszedł uwadze publicznego inwestora.

Metoda zaprojektuj i wybuduj w polskiej rzeczywistości wysysa kapitał z sektora firm projektowych i doprowadzi do jego upadku.

Załóżmy, iż w najbliższych latach zostanie zleconych jakieś 20 (co najmniej) inwestycji drogowych w modelu zaprojektuj (dostosuj) i wybuduj. Średnio w każdym z takich postępowań wystąpi 6 podmiotów. Zakładam przy tym, że poważne prace optymalizacyjno-przedmiarowe podejmie średnio jakieś 10 podmiotów inżynierskich na przetarg.

Średnio koszt jednorazowy przygotowania takiego przedmiaru to około 150 tys. PLN. - średnio i zupełnie zgrubnie. Przy czym, nie oznacza to, że projektant zawsze i od każdego wykonawcy otrzyma takie wynagrodzenie (praktyki płacenia projektantom za przygotowanie wyceny należą do rzadkości). To jest koszt, który projektowy ekosystem musi jakoś zaabsorbować.

Daje to łącznie dla tych 20 inwestycji 30 mln zł kosztów przygotowania samych ofert, z czego tylko co dziesiąty podmiot będzie „zwycięzcą” przetargu i to on będzie miał szansę odrobić te koszty realizując projekt.

Ujmując zagadnienie z innej strony, już samo przygotowanie ofert, to inwestycja dla środowiska projektantów na kwotę 27 mln zł.

Jeżeli dołożymy do tego, że inwestycje kolejowe będą realizowane w ten sam sposób, możemy kwotę tę pomnożyć przez dwa. De facto jest to kwota stracona, bo wydatkowana na przygotowanie ofert, które przegrały. W ten sposób dokonuje się drenaż i tak już zubożałego środowiska firm projektowych.

Nie dochodziłoby do tego gdyby inwestor: albo nie zaplanował wszystkiego zrealizować w modelu zaprojektuj i wybuduj, albo dokonywał faktycznej prekwalifikacji, przez co w przetargu składano by 3-4 oferty, albo zwracał oferentom koszt przygotowania oferty – np. w części (ustawa p.z.p. dopuszcza taką możliwość), - co oczywiście jeszcze nie mieści się w głowach urzędników, choć na zachodzie to powszechna praktyka.

Przewiduję na koniec najbliższej pięciolatki budżetowej EU masowe plajty biur projektowych lub masowy exosus tych niedobitków, które jeszcze na rynku pozostały. Ostaną się tylko firmy-krzaki albo wolne elektrony, pozostałe po wyżej opisanych reakcjach łańcuchowych.

Taki scenariusz to realne zagrożenie, a nie teoretyczne dywagacje, bo dzieje się już tu i teraz.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5