Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Linie lotnicze - Polska

Narodowa strategia lotnictwa z perspektywy przewoźników

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.09.2016

 

Narodowa strategia lotnictwa z perspektywy przewoźników
fot. RynekInfrastruktury.pl

Zobacz więcej na temat:

linie lotnicze

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Z perspektywy linii lotniczych przygotowanie narodowej strategii dotyczącej lotnictwa ma dziś kluczowe znaczenie. I nie chodzi wyłącznie o narodowego przewoźnika, jakim jest PLL LOT, ale o wszystkie linie, korzystające obecnie z polskiej infrastruktury lotniskowej.
RynekInfrastruktury.pl Rząd planuje sporządzić narodową strategię dla lotnictwa. Czy z punktu widzenia linii lotniczych to dokument, który jest potrzebny?

Emilia Osewska-Mądry, dyrektor wykonawcza Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARiP): Jako linie lotnicze jesteśmy zwolennikami rozbudowanej, pełnej strategii, która uwzględniałaby wszystkie kwestie, istotne z punktu widzenia całego Rynku Transportu Lotniczego. Do tej pory czegoś takiego nie było. Plan Morawieckiego, który również uwzględnia rozwój lotnictwa, traktuje go bardzo ogólnie, głownie w powiązaniu z tzw. procesem wprowadzania intermodalności, czyli łączenia ze sobą różnych środków transportu. Jesteśmy przekonani, że osobny dokument poruszający wyłącznie kwestie lotnicze, jest niezbędny, by branża mogła rosnąć w przyspieszonym tempie. Tym bardziej, że lotnictwo to taka część gospodarki, która dostarcza bardzo duże ilości pieniędzy do budżetu państwa, oraz tworzy szybki i jakże niezbędny most powietrzny między Polską a Światem.Uważam, że w Polsce Rynek Transportu Lotniczego jest zdecydowanie za mało doceniany, a przecież to dzięki niemu wciąż na nowo otwierają się nowe rynki dla polskiego eksportu, ograniczają koszty transportu ludzi i towarów dzięki wykorzystaniu ekonomii skali i rosną możliwości zatrudnienia w tym sektorze gospodarki.

Jakie kwestie, patrząc z perspektywy linii lotniczych, powinien ten dokument poruszać?

Na pewno bardzo istotna jest kwestia tego, jak ma wyglądać rozwój lotnictwa w Polsce jeśli chodzi o Polskę Centralną oraz wykorzystania lotnisk regionalnych. Obecnie mamy dość niepełne informacje dotyczące przyszłości. Wśród różnych kwestii pojawia się choćby ta dotycząca Duoportu, czyli połączenia Lotniska Chopina z Portem Lotniczym Modlin. Tyle, że ta obecna wizja, jest niepełna. Nie wiadomo, o co dokładnie chodzi. Strategia z pewnością powinna przeanalizować tę kwestię.

Duoport jako tymczasowe rozwiązanie, czy tez jako możliwość zbudowania wielkiego Duoportu, który pełniłby role Centralnego Portu, zdolnego w sumie pomieścić 30, a może nawet 40 milionów pasażerów rocznie? Na ile porty regionalne będą mogły w tej sytuacji realizować swój, oparty o nowa infrastrukturę dynamiczny rozwój? A może Centralny Port, który pozbawi możliwości należytego rozwoju porty regionalne i spowoduje zamkniecie Chopina i Modlina? Pamiętajmy, ze na ponad 30 milionów pasażerów, które skorzystały z polskich lotnisk w 2015 roku, ponad 17 milionów skorzystało z Modlina i portów regionalnych.

Co z tym wszystkim jest najważniejsze dla przewoźników?

Niewątpliwie najważniejsza z punktu widzenia linii lotniczych, w tym też narodowego przewoźnika, jest możliwość rozwoju, która w obecnych warunkach, przy ograniczeniach środowiskowych, które mamy na Lotnisku Chopina, jest ograniczona. Potrzeba konkretnych, rzeczowych studiów, uwzględniających różne warianty rozwoju, które mogłyby odpowiedzieć na istotne pytania.

Lotnisko Chopina jest takim „wąskim gardłem” dla rozwoju linii lotniczych w Polsce?

Jest sporo ograniczeń, spowodowanych głównie położeniem stołecznego lotniska blisko centrum miasta. W tej chwili loty nocne na Lotnisku Chopina są dość ograniczone ze względów środowiskowych, czyli hałasu. Tymczasem dla linii lotniczych najważniejsze jest to, żeby mieć odpowiednie warunki operacyjne i elastyczność w budowaniu swojej siatki policzeń pod względem nowych tras i częstotliwości. Wpływa na to m.in. dostępność lotniska, możliwość szybkich turnaroundów, możliwość bazowania dla linii cargo, linii czarterowych, niskokosztowych, tradycyjnych. Ważna jest przepustowość lotnisk w dzień i w nocy. Istotne są też infrastruktura oraz standardy obsługi na lotniskach, które naszym zdaniem powinny być bardzo wysokie. Chcemy, by pobyt naszych pasażerów na lotniskach był miłym doświadczeniem i wszystkie procesy lotniskowe począwszy od check-inu, nadania czy odbioru bagażu i kontroli dokumentów po boarding przebiegały sprawnie. My, jako linie lotnicze, bardzo promujemy również wprowadzanie na lotniskach takiego modelu biznesowego, w którym port dużą część swoich przychodów generuje dzięki tzw. pozalotniczym formom działalności. Dzięki wysokim przychodom z działalności pozalotniczej, linie lotnicze nie muszą wnosić tak wysokich opłat za użytkowanie infrastruktury, co dla wszystkich linii przynosi szereg korzyści. Mniejsze opłaty lotniskowe i infrastrukturalne, to przecież większe możliwości inwestowania w nowe trasy i produkty podnoszące jakość obsługi pasażerskiej. Ta innowacyjność lotnisk w generowaniu dodatkowych przychodów jest bardzo ważna i liczymy, że pod tym względem polskie porty lotnicze będą wzorować się na tych spoza Polski, gdzie non aviation income siega 70%, a nawet 90%. Z dużą satysfakcją obserwuję procentowy wzrost przychodów z działalności pozalotniczej na Polskich Lotniskach. W niektórych portach już osiągamy equilibrium, czyli 50% z przychodów non aviation i 50% z aviation. To wielki wzrost w porównaniu z latami 2007- 2010, gdzie ta proporcja przedstawiała się o wiele gorzej i sięgała 15% – 25% w dziale non aviation.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5