Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Nawierzchnie asfaltowe: Jak to się robi?

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl/Lotos Asfalt 22.09.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Nawierzchnie asfaltowe: Jak to się robi?
fot. Lotos Asfalt

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od 5 do 8% – to faktyczna ilość asfaltu, jaka znajduje się w mieszance, z której zrobiona jest nawierzchnia bitumiczna. Jak powstaje zatem mieszanka stosowana do wykonania nawierzchni drogowej?
Z czego robi się asfalt?

Asfalt produkowany jest w gdańskiej rafinerii przez spółkę Lotos Asfalt. Proces produkcji jest trudny do prześledzenia, a kolejne etapy przeprowadzane są w szczelnie zamkniętym systemie rur, zbiorników, pionów i destylatorów.

Ropa naftowa, która trafia do rafinerii jest poddawana wielostopniowej destylacji. Otrzymuje się z niej półprodukty, z których wytwarza się m.in. paliwa motorowe (benzynę i ON), paliwo lotnicze czy gaz LPG. To tak zwane frakcje średnie i lekkie. Z frakcji ciężkich otrzymuje się m.in. pozostałość próżniową, czyli niemal gotowy asfalt.

– Pozostałość próżniowa ma konsystencję bardzo gęstej cieczy, którą utwardza się za pomocą gorącego powietrza – mówi Adam Wojczuk, dyrektor ds. strategii rozwoju Lotos Asfalt. W efekcie otrzymujemy asfalt, który sam w sobie też jest dość miękki i wyglądem przypomina plastelinę. Z takiego asfaltu nie da się wylać nawierzchni drogowej, gdyż koleiny powstałyby już po godzinie. Dlatego drogi zbudowane są w znakomitej większości z kruszywa i wypełniacza, czyli w dużym uproszczeniu żwirów i piasków. Asfalt stanowi rodzaj lepiszcza, które spaja wszystko w całość.


Jak wygląda proces produkcji?

Andrzej Pek, kierownik Wytwórni Mas Bitumicznych MTM Gdynia wyjaśnia, że do produkcji mieszanki asfaltowej używa się czystego asfaltu, kruszywa i wypełniacza. Substancja przewożona jest do Wytwórni Mas Bitumicznych za pomocą cysterny. Asfalt o temperaturze około 160 stopni przelewany jest do ogromnego mieszalnika. Parująca mieszanka ładowana jest na tzw. "łódki", czyli samochody ciężarowe. Stąd musi trafić na teren inwestycji i zostać wylana w ciągu ok. godziny, inaczej całość zastygnie.

Wcześniej, na terenie budowy, kładzie się warstwę podbudowy (ok. 11 cm) oraz warstwę wiążącą (ok. 8 cm). Do ułożenia zostaje ostatnia warstwa ścieralna (ok. 4 cm).W procesie układania nawierzchni bardzo ważna jest systematyczność i płynność. Dostawy mieszanki muszą przychodzić w dokładnie określonych odstępach czasu, a walce poruszać się bez przerwy ze starannie dobraną prędkością. Należycie wykonana nawierzchnia to produkt wytrzymały i gładki. Wytrzymałość warstwy ścieralnej jest oceniana na ok. 10-15 lat.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5