Umowa z obecnym operatorem elektronicznego systemu poboru opłat w Polsce pozwala na objęcie nim także odcinków autostrad zarządzanych przez prywatnych koncesjonariuszy.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, że
prowadzi prace nad wprowadzeniem jednolitego systemu poboru opłat na drogach w Polsce. Według deklaracji, system ma powstać do jesieni 2018 roku, czyli czasu wygaśnięcia umowy z firmą Kapsch, operatorem viaTOLL.
System zostanie– System viaTOLL jest własnością Skarbu Państwa i nie ma technicznych przeszkód do objęcia nim również autostrad koncesyjnych – podkreśla Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy systemu viaTOLL.
Jak wyjaśnia, jest to możliwe także w ramach obecnego kontraktu Skarbu Państwa z firmą Kapsch, zarówno od strony proceduralnej – pozwalają na to odpowiednie zapisy w umowie – jak i czasowej. W tym drugim przypadku, potrzeba by około jednego roku na wybudowanie odpowiedniej infrastruktury i przystosowanie oprogramowania.
W 2018 roku wygaśnie umowa z Kapschem. W praktyce będzie to oznaczało, że system viaTOLL może przejść w zarząd innego podmiotu. – Jako firma oczywiście jesteśmy żywotnie zainteresowani przyszłym przetargiem na operatora systemu poboru opłat w Polsce – podkreśla Dorota Prochowicz.
Gotowy do EETSJak mówi rzeczniczka, system viaTOLL, od dwóch lat jest także gotowy do funkcjonowania w ramach EETS, czyli jednolitego systemu elektronicznego poboru opłat za drogi w Europie. Na początku stycznia rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy, która ma wprowadzić ramy prawne dla funkcjonowania tej usługi w naszym kraju.
– Polski system, jako pierwszy w Europie, przeszedł wszelkie niezbędne testy u potencjalnych dostawców usługi EETS, które potwierdziły możliwość współpracy, czyli rozliczania płatności – informuje Dorota Prochowicz.
System viaTOLL jest oparty o technologię DSRC. To jedna z dwóch dopuszczonych przez UE do stosowania w Europie. Systemy poboru opłat oparte o DSRC funkcjonują w Czechach i Austrii, a poza krajami Unii – również w Norwegii, Szwajcarii i na Białorusi – wyjaśnia w rozmowie z portalem Rynekinfrastruktury.pl przedstawicielka operatora.
Pozostałe kraje pobierają opłaty za korzystanie z dróg w technologii GNSS (Niemcy i Słowacja) lub mieszanej (Węgry e-winieta i GNSS). Urządzenia pokładowe stosowane z systemie viaTOLL (viaBOX i viaAUTO) są przystosowane do pracy z systemami DSRC. – Oznacza to, że do przejazdu przez autostrady niemieckie, konieczne będzie urządzenie komunikujące się satelitarnie – mówi Prochowicz.