Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Dolny Śląsk

Nie ma szans na budowę S3 do Lubawki?

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfratsruktury.pl/Gazeta Wyborcza 22.09.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Nie ma szans na budowę S3 do Lubawki?
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

GDDKiA
Inwestycje drogowe
S3

Więcej z regionu:

Dolny Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Niewielkie są szanse na sfinansowanie dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3 do granicy w Lubawce ze środków unijnych z instrumentu „Łącząc Europę”. Jak podała „Gazeta Wyborcza”, Dolnośląska Rada Dialogu Społecznego apeluje, by odcinek ten sfinansowano z pieniędzy rządowych.
„GW” przypomina, że problematyczny, bo najdroższy fragment S3 między Bolkowem i granicą polsko-czeską w Lubawce, o długości 32 km, miałby kosztować szacunkowo ok. 907 mln euro. Tak wysokie koszty związane są z koniecznością budowy dwóch tuneli. Gazeta podkreśla, że co prawda zarówno poprzedni, jak i obecny rząd lansują tezę, że drogę można zbudować przy wsparciu unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę CEF (jest to program, w ramach którego środkami dysponuje bezpośrednio Komisja Europejska, a nie rządy czy samorządy w państwach członkowskich – ze środków CEF realizowane są przedsięwzięcia o zasięgu ponadkrajowym). Jednak na pierwszy konkurs w ramach CEF, który rozstrzygnięto rok temu, projekt nie został zgłoszony. Do kolejnego konkursu GDDKiA zgłosiła dwa projekty: S3 (Bolków – Lubawka) i S69 (Bielsko-Biała – Węgierska Górka).

„GW” zauważa, że w lipcu tego roku opublikowano listę zadań, które otrzymają dofinansowanie w ramach tego konkursu. To 16 projektów: 11 kolejowych (w tym poprawa dostępu do portów Szczecin i Świnoujście), trzy dedykowane rozwojowi portu w Gdańsku, jeden dla Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej i tylko jeden drogowy: budowa krajowego systemu zarządzania ruchem dla GDDKiA. S3 na tej liście próżno szukać. Dodatkowo, „Wyborcza” przytacza wypowiedź Jakuba Adamowicza z biura prasowego Komisji Europejskiej, który podkreśla, że środki CEF „są kierowane w szczególności na przedsięwzięcia dotyczące zrównoważonych gałęzi transportu, natomiast budowa dróg jest finansowana w ograniczonym zakresie”.

Dla rządu to wciąż priorytet

Wiceminister rozwoju Witold Słowik w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” podkreślił, że rząd na pewno zgłosi S3 do kolejnego konkursu. – Jeśli odcinek z Bolkowa do granicy z Czechami nie otrzyma unijnego dofinansowania, będziemy szukali innych rozwiązań pozwalających na sfinansowanie jej budowy – powiedział Słowik. „GW” informuje również, że Dolnośląska Rada Dialogu Społecznego już zaapelowała do rządu, by budowę dofinansowano ze środków Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Należy przypomnieć, że pierwotnie zakładano budowę, jako jednego zadania przetargowego, nie tyle odcinka od Bolkowa do Lubawki, lecz od Legnicy do Lubawki. Wstrzymanie budowy tłumaczono nie tylko wysokimi kosztami, ale również oczekiwaniem na decyzję Czechów odnośnie budowy drogi ekspresowej od granicy do miasta Hradec Kralove. Mieszkańcy kilku miast na Dolnym Śląsku (m.in. Jawora) organizowali pikiety w związku z brakiem decyzji o budowie S3. Ostatecznie rząd zdecydował o podzieleniu inwestycji i przystąpieniu do budowy odcinka Legnica – Bolków.

Problem również na Pomorzu Zachodnim

Drugim brakującym odcinkiem S3, nie mniej istotnym od odcinka do granicy w Lubawce, jest ostatni północny odcinek tej drogi, pomiędzy Goleniowem i Świnoujściem. W czerwcu br. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa zadeklarował, że zrealizowany zostanie zarówno ostatni północny odcinek drogi S3, jak i budowa północnej obwodnicy Szczecina, wraz z budową tunelu Police – Święta. Na razie jest to jednak tylko deklaracja polityczna – np. bowiem w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego to przedsięwzięcie jest zapisane na liście rezerwowej.

Warto tu przypomnieć, że w 2014 r. podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury, prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz wytykał GDDKiA, że uzasadniając brak konieczności doprowadzenia drogi ekspresowej do Świnoujścia krajowy zarządca infrastruktury drogowej powoływał się na średnioroczne dane natężenia ruchu drogowego. Tymczasem w sezonie letnim liczba samochodów na trasie do Świnoujścia wzrasta kilkukrotnie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5