Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Nie tylko autostrady są ważne

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.02.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Nie tylko autostrady są ważne
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Z autostrady czy drogi krajowej nie korzystamy codziennie. Większość niekoniecznie jeździ tymi drogami choćby raz w tygodniu. Każdego dnia natomiast niemal każdy z nas przejeżdża fragmentem drogi powiatowej – zauważa Adam Czerwiński, przewodniczący Rady Krajowej Zarządów Dróg Powiatowych. Wskazuje, że drogi te wymagają systemowego wsparcia.
– Schemat komunikacyjny jaki tworzą autostrady czy drogi krajowe, a uzupełniają drogi regionalne jest bardzo ważny dla gospodarki w skali makro – stwierdza w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Adam Czerwiński. – Jednak jeśli mówimy o rozwoju obszarów, o codziennych warunkach życia, to musimy zauważyć, że z dróg krajowych i wojewódzkich trzeba bezpiecznie, płynnie i w miarę w dobrych warunkach zjechać na drogę powiatową, którą się dojedzie do celu podróży – zwraca uwagę przedstawiciel drogowej administracji samorządowej, który pełni jednocześnie funkcję dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym Sączu.

Zauważa, że drogi krajowe i wojewódzkie pod względem jakości, warunków bezpieczeństwa i komfortu podróżowania w ostatnich latach mocno poszły w gorę. – Tam nadal będzie obserwowany rozwój – stwierdza. Niestety, drogi niższego szczebla mają gorsze perspektywy.

Duża różnorodność

W zarządzie jednostek samorządu terytorialnego znajduje się 95% sieci drogowej w Polsce. Z tego 125 tys. km, czyli blisko 1/3 długości wszystkich dróg w kraju to trasy zarządzane przez różne struktury w powiatach. Fakt, że kompetencja tworzenia struktur do zarządzania drogami należy do władz samorządowych sprawił, że na tle kraju występuje w tym względzie spora różnorodność.

W powiatach funkcjonują zarządy dróg, za strukturą organizacyjną pozwalającą wykonywać zarówno prace utrzymaniowe, jak i wszelkie inne obowiązki przypisane prawem do zarządcy drogi. Są też zarządy, które realizują wyłącznie zadania administracyjne, całą resztę zlecając na zewnątrz. W innych miejscach funkcjonują wydziały lub tylko pojedyncze stanowiska, którym przypisano odpowiedzialność za drogi, a czasem jednocześnie inne zadania, niezwiązane z drogami. – To wypadkowa możliwości samorządu, która nie przekłada się na spójność zarządzania drogami, na ich dobrą jakość, a także przestrzeganie reżimu prawnego i technologicznego – zauważa Adam Czerwiński. A to jest niezbędne, by właściwie utrzymywać i rozbudowywać infrastrukturę komunikacyjną.

Różne możliwości finansowe

Od możliwości jednostki samorządowej i priorytetów, jakie przyjmie, zależą także nakłady na drogi. W przypadku dróg powiatowych wynoszą one od kilku (!) do nieco powyżej 40 tysięcy zł na kilometr. Zależy to między innymi od ilości inwestycji realizowanych przy udziale środków pozyskanych z zewnętrznych źródeł.

– Jeśli zestawimy te wydatki – kilka tysięcy złotych na kilometr – z wydatkami choćby tylko majątkowymi na drogi krajowe, gdzie w przeszłości, ale już po okresie najwyższych dotacji unijnych, GDDKiA miała na każdy kilometr blisko 670 tys. zł, to nasze możliwości rysują się bardzo słabo – zauważa szef Rady Krajowej Zarządów Drog Powiatowych. – Trudno tu mówić o rozwoju, o właściwym utrzymaniu, przeglądach – dodaje.

Dla porównania, w przypadku dróg wojewódzkich środki przypadające na jeden kilometr zazwyczaj plasują się znacznie powyżej 100 tysięcy zł na kilometr, sięgając nawet 300 tysięcy.

Zagrożenie dla bezpieczeństwa

Możliwości rozwoju sieci dróg powiatowych są ograniczone choćby szerokością pasa drogowego. – Żeby budować chodniki poza drogą, trzeba by wykupić teren, a także podjąć inne działania, na przykład w zakresie wyniesienia infrastruktury, budowy nowych mostów, przepustów. Na to nie ma środków – wskazuje nasz rozmówca.

Tymczasem na drogach powiatowych wzrasta natężenie ruchu. Oznacza to, że w przyszłości będzie rosło zagrożenie dla bezpieczeństwa. – Jeśli więcej pojazdów zjedzie z dróg krajowych na wąskie drogi powiatowe o ograniczonych parametrach technicznych, wzrośnie zagrożenie dla użytkowników dróg – zauważa. I dodaje: Tym problemem trzeba się zająć wspólnie, bo to nie będzie problem tylko samorządowy, a przede wszystkim będzie trudny do udźwignięcia przez same samorządy.

Jak wskazuje, kierowca, który zjeżdża z drogi krajowej jest „rozpieszczony” – ma szeroki pas ruchu, czytelne oznakowanie, droga go prowadzi. Tego samego oczekuje na drogach samorządowych, tymczasem spotyka się z ubytkiem nawierzchni, brakiem barier, czy nieoznakowanym łukiem drogowym.

– Chcielibyśmy, by zarządca dróg samorządowych miał stabilne i przewidywalne źródła finansowania dróg, które oprócz wydatków inwestycyjnych zapewnią przyzwoitą jakość bieżącego utrzymania. Chodzi o to, by drogi samorządowe zarówno w okresie zimowym, jak i letnim były bezpieczne, a warunki podróżowania nimi akceptowalne – mówi Adam Czerwiński.

Potrzebna współpraca


Zauważa, że minister infrastruktury i budownictwa nie może bezpośrednio wpływać na samorządy, nie wyklucza to jednak wspólnego poszukiwania rozwiązań także dla dróg samorządowych. Jak dodaje A. Czerwiński, samorządom udało się już wypracować pewien model współpracy z administracją na poziomie ministerstwa. – Liczymy, że ta współpraca w poszukiwaniu rozwiązań będzie nadal rozwijana – podsumowuje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5