Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Furgalski: Zamknięcie Lotniska Chopina to przynajmniej 4 mld zł do "zaorania"

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.09.2016

 

Furgalski: Zamknięcie Lotniska Chopina to przynajmniej 4 mld zł do "zaorania"
fot. RynekInfrastruktury.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zamknięcie Lotniska Chopina? Jeśli to właśnie ten scenariusz zostanie zrealizowany, poza Lotniskiem Chopina zniknie też stacja kolejowa, dwa hotele oraz siedziba Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Według ostrożnych szacunków to 4 mld zł do „zaorania”.
O tym, że zamknięcie Lotniska Chopina to całkiem prawdopodobny scenariusz (jeśli powstanie Centralny Port Lotniczy) mówił już dyrektor Portów Lotniczych Mariusz Szpikowski oraz prezes PLL LOT Rafał Milczarski. Przeciwko takiemu rozwiązaniu jest m.in. prezydent Warszawy Hana Gronkiewicz-Waltz. Zdaniem Adriana Furgalskiego, wiceprezesa zarządu ZDG „TOR” takie rozwiązanie oznaczałoby spore straty.

Jeżeli na miejscu Okęcia ma powstać miasto, to dobrze by było, żeby samo miasto, w sensie warszawskiego Ratusza tego chciało, a jak słychać Prezydent Warszawy absolutnie jest przeciwna zamykaniu lotniska. Pomija się kwestie roszczeń do gruntów, na których jest lotnisko. Pod nie utworzono w PPL 2 lata temu rezerwę w wysokości ponad 100 mln zł. Do zamknięcia byłaby stacja kolejowa, 2 hotele (komu potrzebne w środku osiedla mieszkaniowego), siedziba Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. To co najmniej 4 mld zł do zaorania. Naprawdę nas stać? - pyta retorycznie Furgalski.

Lotnisko Chopina ma poważne ograniczenia rozwojowe, związane z umiejscowieniem w niedalekiej odległości od centrum miasta. Maksymalna przepustowość, szacowana na 22-25 mln pasażerów, zostanie niebawem przekroczona. Przy czym i tak jest to przepustowość czysto teoretyczna, gdyż zakłada równomierne rozłożenie ruchu w ciągu dnia i tygodnia. Limit operacji w ciągu dobry oraz ograniczenia lotów w nocy również nie pozwalają rozwinąć na lotnisku skrzydeł. A właśnie tego chce PLL LOT – dla którego Lotnisko Chopina jest obecnie hubem. Przewoźnik narzeka, że już teraz port w kluczowych godzinach się zapycha. Chodzi o poranny i wieczorny szczyt, który jest najbardziej atrakcyjny dla przewoźników. Warszawski port posiada limit 600 operacji w ciągu doby. Zdaniem prezesa narodowego przewoźnika, Rafała Milczarskiego, limit ten osiągnięty zostanie między rokiem 2018 i 2019. 

Alternatywą dla stołecznego lotniska miałby być Centralny Port Lotniczy położony między Łodzią a Warszawą. Lotnisko miałoby być przystosowane do obsługi 50 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Z perspektywy narodowego przewoźnika inwestycja powinna zostać zrealizowana na przełomie 2022 i 2023 roku. Jej koszt to 20 mld zł.

Zdaniem obecnego prezesa Lotniska Chopina jeśli decyzja o budowie CPL zostanie podjęta, musi ona zostać poprzedzona odpowiednimi analizami. Szpikowski nie jest też zaniepokojony kosztami, jakie musielibyśmy ponieść, aby Centralny Port Lotniczy powstał. Jego zdaniem, zainwestowane pieniądze w port wrócą do gospodarki m.in. w postaci VAT-u czy podatków, co przyczyni się do wzrostu PKB. Jednak decyzja o ewentualnej budowie musi zapaść w miarę szybko.

W 2015 polskie porty lotnicze obsłużyły łącznie ponad 30 mln pasażerów. Zgodnie z szacunkami Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 roku liczba ta wzrośnie do 60 mln. 



Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5