Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Lubelskie

Niebezpieczne drogi Lubelszczyzny

| Edyta Wsół źródło: Polski Kongres Drogowy 16.11.2014

PARTNERZY DZIAŁU


 

Niebezpieczne drogi Lubelszczyzny
fot. ArakuS, flickr.com

Więcej z regionu:

Lubelskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Region lubelski pod względem bezpieczeństwa na drogach ma się tak do reszty kraju, jak Polska do Unii Europejskiej - to punkt wyjścia wojewódzkiego programu poprawy BRD zaprezentowanego w trakcie zakończonej 7 listopada w Krasnymstawie konferencji PKD "BRD w perspektywie regionalnej". Województwo lubelskie jest jednym z ostatnich w kraju, które przygotowało taki program.
Wobec przyjętych w Narodowym Programie BRD na lata 2013-2020 celów w skali kraju, Sekretariat Krajowej Rady BRD zarekomendował w ubiegłym roku cele dla poszczególnych województw oraz zalecił aby Wojewódzkie Rady BRD zweryfikowały dotychczasowe lub przyjęły nowe wojewódzkie strategie BRD wraz z nowymi celami - przypomniała Agata Foks, sekretarz Krajowej Rady. Z przeprowadzonego rozeznania w województwach pod kątem stanu zaawansowania prac nad dokumentami strategicznymi BRD wynika, że według stanu na dzień 31 stycznia tego roku w dziewięciu województwach istnieją już programy BRD, w czterech trwają prace nad ich opracowaniem, a w przypadku trzech pozostałych województw nie uzyskano żadnych informacji. W tej ostatniej grupie znalazło się województwo lubelskie.

Za dużo wypadków

Region ten zalicza się do najbardziej niebezpiecznych dla użytkowników dróg. Podobnie jak w całym kraju, liczba zabitych w wypadkach spadła w porównaniu z rokiem 2004, ale tu spadek był najmniejszy. – Charakterystyczna jest wysoka ciężkość wypadków: obrazuje to wskaźnik 17 zabitych na każde 100 wypadków, przy średniej dla Polski na poziomie 9. Więcej niż średnio zdarza się tu wypadków z udziałem nietrzeźwych (15% wypadków) przy średniej dla kraju – 11%. Na średnim krajowym poziomie (niepokojąco wysokim) utrzymuje się liczba zabitych pieszych, którzy stanowią jedną trzecią ofiar – powiedział przedstawiając diagnozę stanu bezpieczeństwa w regionie Tomasz Radzikowski z Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej, która na zlecenie władz samorządowych województwa przygotowała program.

– Diagnoza stanu BRD pozwoliła ekspertom sformułować tezę, że województwo lubelskie ze swoimi problemami jest na tle reszty kraju jak Polska w porównaniu z innymi krajami UE – oceniła szefowa zespołu przygotowującego program dr Joanna Żukowska. Decydują o tym zarówno wskaźniki BRD jak i znana specyfika słabiej rozwiniętej "ściany wschodniej". Program zaproponowany województwu wskazuje cele podobne do tych z narodowego programu: zakłada zmniejszenie liczby zabitych w wypadkach do roku 2020 o 50% w stosunku do roku 2010 do poziomu 128. Liczba ciężko rannych ma się zmniejszyć o 40% - ma ich być nie więcej niż 504. Nadrzędną myślą programu jest wizja Zero - czyli zero zabitych i ciężko rannych w wypadkach na terenie województwa lubelskiego.

Celem zero ofiar i rannych

Jak to się ma do przewidywanej liczny 128 zabitych w roku 2020, co i tak będzie znaczna poprawa w stosunku do stanu obecnego? Prof. dr hab. Ryszard Krystek z Instytutu Transportu Samochodowego odpowiedział na te wątpliwości słowami prof. Claesa Tingvalla: „wizja Zero nie jest liczbą - jest filozofią działania. Życie ludzkie i zdrowie jest nadrzędną wartością i dlatego nie może być przedmiotem wymiany na inne korzyści, jak: czas, pieniądze, komfort. Ta filozofia opiera się na kilku fundamentalnych założeniach: ludzie popełniają błędy, wytycznymi do projektowania systemu muszą być biofizyczne limity wytrzymałości organizmu człowieka, a system musi wybaczać ludzkie błędy lub zmniejszać ich skutki - a nie karać za nie”.

– Program poprawy bezpieczeństwa wymagać będzie wielu równoległych działań wielu zainteresowanych środowisk i poziomów władzy publicznej. Jednym z jego filarów są bezpieczne drogi: przekształcanie sieci drogowej i ulicznej w celu uzyskania jej hierarchiczności i lepszej kontroli dostępu, wprowadzanie bezpiecznych rozwiązań na drogach i ulicach oraz odpowiedniej organizacji ruchu, kształtowanie bezpiecznego otoczenia dróg. Wiele takich działań było podejmowanych w regionie lubelskim w ciągu minionych dwóch kadencji władz samorządowych – przypomniał członek Zarządu woj. lubelskiego Jacek Sobczak. W tym okresie gruntownie przebudowano lub zbudowano od nowa blisko 500 km dróg krajowych (w tym 70 km drogi S17 wraz z obwodnicą Lublina), blisko 900 km dróg wojewódzkich (z kończonym nowym mostem na Wiśle w Kamieniu i prowadzącą do niego drogą 747) i blisko 1400 km dróg powiatowych i gminnych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5