Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Niezrealizowane obietnice i marnotrawstwo pieniędzy – czyli rządy PO w oczach PiS

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 11.05.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Niezrealizowane obietnice i marnotrawstwo pieniędzy – czyli rządy PO w oczach PiS
fot. andrzejadamczyk.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Poprzedni rząd przez osiem lat zrealizował jedynie 65% opracowanego w 2007 roku Planu Budowy Dróg Krajowych – podsumowywał dziś w sejmie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Wytknął także, że za rządów PO i PSL drogi były budowane zbyt dużym kosztem. Dodał także, że to właśnie drogi są nadzieją cywilizacyjną Polaków.
– To drogi są nadzieją gospodarczą i cywilizacyjną Polaków. To one mają sprawić, że nasz kraj dołączy do dobrze skomunikowanej sieci europejskiej. Nie można ich zaniedbywać – mówił minister Andrzej Adamczyk.

Niedotrzymane obietnice

Podczas wystąpienia minister infrastruktury i budownictwa wypomniał poprzedniemu rządowi obietnice, które miały zostać zrealizowane na Euro 2012. – Mówiliście, że kiedy sportowe emocje opadną pozostanie infrastruktura, z której Polacy będą mogli dalej korzystać. Teraz zbliża się Euro 2016, a tej infrastruktury nadal nie ma – mówił Adamczyk.

Jak podawał – na koniec 2012 roku zostało wybudowane zaledwie 1.4 tys. km autostrad. Według planów miało to być 4 tys. km. Oznacza to, że na koniec 2012 roku zrealizowano jedynie 45% planu, który miał być już wtedy gotowy.

Obecny szef MIB przypomniał także o obecnej wycenie PBDK 2014-2023 i niedostatecznych środkach zabezpieczonych na jego realizację. – Ten program to koncert życzeń. Zabezpieczono na niego 107 mld zł, a wartość realizacji zawartych tam inwestycji to 198 mld zł – komentuje Andrzej Adamczyk.

Drogi mają swoją cenę

Zdaniem Adamczyka drogi za rządów Platformy Obywatelskiej i PSL były budowane za zbyt duże kwoty. – Wtedy jeden kilometr autostrad kosztował ok. 10 mln euro. Dla porównania, w Niemczech było to ok. 8 mln euro – komentował minister.

Jednak jak podawała w 2013 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nasze drogi były budowane za średnią kwotę europejską. „9,6 mln euro wynosi średni koszt kilometra budowanej w Polsce autostrady. Niemal tyle, co europejska średnia wynosząca 10 mln euro za 1 km.” – możemy przeczytać w komunikacie GDDKiA. Zestawienie kosztów polskich autostrad z kosztami tych, budowanych w innych europejskich krajach możecie zobaczyć tu.

– Od lat trwa wzajemne okładanie się informacjami, że w Polsce średni koszt budowy kilometra autostrady jest najwyższy na świecie, albo że budowa drogi ekspresowej S8 przez Bemowo jest najdroższym w historii drogownictwa odcinkiem. Nie są to informacje prawdziwe, a poza tym takie średnie, gdy wrzuca się do jednego wora m.in. różne warunki geologiczne, różne ukształtowanie terenu, różne potrzeby w zakresie budownictwa inżynieryjnego nie oddaje w pełni obrazu rynku –mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Owszem mogliśmy budować taniej, nie wyrzucając w błoto pieniędzy na zbędne ekrany akustyczne czy wielkie place poboru opłat, mogliśmy także wprowadzić zmiany w systemie zamówień publicznych i nadzoru nad realizacją prac co także przyniosłoby oszczędności, jednak nawet to nie daje podstaw do tezy o najdroższych na świecie drogach – dodaje.

O tym co Andrzej Adamczyk mówi o stanie inwestycji kolejowych przeczytacie tu:
Adamczyk: W PLK zastaliśmy puste szuflady z dokumentacją techniczną

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5