Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

NIK: Budowa szybkich tras niszczy drogi lokalne

| Elżbieta Pałys źródło: NIK 07.06.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

NIK: Budowa szybkich tras niszczy drogi lokalne
fot. fontplaydotcom, flickr.com

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trzeba zadbać o ochronę dróg lokalnych podczas budowy autostrad i dróg ekspresowych. Lekcję do odrobienia mają tu – zdaniem NIK – zarządca dróg krajowych, inspekcja transportu drogowego, jak i właściciele niszczonych dróg.
Mało informacji 

Obecnie drogi lokalne nie są odpowiednio chronione przy budowie dróg krajowych – wynika z raportu NIK, mimo że do kontraktów z wykonawcami został wprowadzony obowiązek zawierania umów z samorządami w celu ochrony i naprawy zniszczonych dróg lokalnych. Wykonawcy na mocy tych zapisów są zobowiązani do przeprowadzenia inwentaryzacji stanu technicznego oraz naprawy uszkodzonych dróg samorządowych. Powinni także zapewnić środki na te cele. Jednak wywiązywanie się wykonawców z tego obowiązku nie było nadzorowane przez GDDKiA. Kontrole w tym zakresie zostały wprowadzone dopiero w 2016 r. – wskazuje NIK. Samorządy natomiast nie były świadome, że mają takie narzędzie do ochrony swoich interesów, zabrakło bowiem odpowiedniej polityki informacyjnej.

Samorządy nie dowiadywały się także w odpowiednim czasie jakie inwestycje będą realizowane na ich terenie. Zdaniem NIK, szczegóły tych planów poznawały dopiero w momencie rozpoczęcia prac. Zarządcy dróg nie wiedząc w jaki sposób i kiedy w sąsiedztwie prowadzona będzie inwestycja oraz które drogi będą wykorzystywane do przewozu materiałów. To powoduje, że porozumienia w sprawie ochrony dróg, były zawierane przeważnie z inicjatywy wykonawców, a tym samym nie zawsze zabezpieczały interesy samorządów.

NIK zarzuca także zarządcom dróg lokalnych, że nie prowadzili systematycznych przeglądów stanu technicznego dróg, które były wykorzystywane przy budowach. Nie zawsze dokumentowali także stan dróg przed zawarciem porozumienia, co utrudniało realizację porozumień w kwestii naprawy ewentualnych zniszczeń. GDDKiA wraca z kolei uwagę, że nie dość rzetelnie podchodzą do pism otrzymywanych od samorządów oraz telefonicznych interwencji z ich strony.

Braki w dokumentacji

Większość skontrolowanych przez NIK samorządów (26 spośród 32) zawarło porozumienia z wykonawcami odcinków autostrad i dróg ekspresowych, które określały warunki korzystania z dróg lokalnych. Jednak w pięciu przypadkach inspektorzy stwierdzili, że nie zabezpieczały one w pełni interesów samorządów. Jednym z uchybień było np. dopuszczenie ruchu pojazdów nienormatywnych bez wymaganych ustawowo decyzji administracyjnych. To nie tylko narusza prawo, ale pozbawia też samorządy należnych rekompensat finansowych.

Z obowiązku prowadzenia kontroli stanu technicznego dróg w czasie budów, zdaniem NIK, nie wywiązywało się 62,5 proc. zarządców dróg samorządowych. To utrudnia realizację porozumień w kwestii naprawy zniszczeń.
W raporcie NIK pochwalono m.in. działania Powiatowego Zarządu Dróg we Włocławku. Ta jednostka w 2011 r. zawarła umowy z wykonawcami odcinków autostrady A1, ustalając szczegółowe zasady korzystania z ośmiu odcinków dróg powiatowych. Zostały one zawarte na okres do zakończenia budowy, a ich należyte wykonanie zostało zabezpieczone gwarancją ubezpieczeniową – chwali NIK.

Więcej kontroli 

To na co zwróciła uwagę NIK potwierdzają eksperci ds. drogownictwa. Ich zdaniem, na etapie projektowania autostrad i dróg ekspresowych należy wprowadzić obowiązek maksymalnego wykorzystania pasa drogowego budowanej drogi dla ruchu technologicznego. To ograniczyłoby ciężki transport po drogach publicznych. Przy nadmiernej eksploatacji, trwałość dróg ulega skróceniu.

Najwyższa Izba Kontroli apeluje do GDDKiA o zwiększenie kontroli kontraktów w zakresie ochrony dróg lokalnych. Większa kontrola, zdaniem Izby, jest konieczna także ze strony Głównego Inspektora Transportu Drogowego i Komendanta Głównego Policji. Kontrole powinni wzmożyć także sami zarządcy dróg samorządowych. Ich zadaniem jest także lepsza dokumentacja przeglądów stanu technicznego dróg.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5